Iedere start-up valt of staat met een goed businessplan. Daarom is het belangrijk dat jouw business plan perfect in elkaar zit. Daarbij kan je wellicht wat advies van ervaren ondernemers gebruiken. Maar hoe kan je deze mensen contacteren? Start-up incubator The Birdhouse, dat tal van mentoren tot haar beschikking heeft, deelt enkele belangrijke tips in onderstaand artikel.

Gezocht: degelijk businessplan en de juiste mentaliteit

Indien je interesse hebt om deel te nemen aan het incubator programma van The Birdhouse dan moet je je haasten. Nog tot 15 april hebben start-ups de tijd om zich in te schrijven. Voor de start-ups die appliceren, geven vijf mentoren van The Birdhouse daarom elk hun beste tip. We zijn op zoek naar start-ups die een degelijk financieel plan en businessplan koppelen aan de juiste ondernemersmentaliteit”, zegt Jan-Willem Callebaut van The Birdhouse. 

“Aan die mentaliteit kunnen wij niks veranderen. Wat we wel kunnen doen is tips geven om het businessplan te verbeteren. Daarom hebben wij de hulp van vijf van onze mentoren ingeroepen. Zij geven elk hun beste tip.”

Tip 1: Bart De Waele: “Wees realistisch”

"Wees vooral eerlijk tegenover jezelf in je businessplan. Kijk naar uitdagingen en opportuniteiten. Wees realistisch in je inschatting, maar ga voluit voor je idee."

"Als je een realistisch businessplan hebt, ben je in staat om voldoende pragmatisch te zijn en je aan te passen aan de realiteit zonder het einddoel uit het oog te verliezen."

 

Tip 2: Bart Van den Eynde: “Ontwikkel sterke fundamenten”

"Ik vind het vooral erg belangrijk dat er in het businessplan genoeg aandacht is voor het vroege stadium van de start-up. Ik wil overtuigd worden van de sterke fundamenten van de onderneming die de groei mogelijk moeten maken. Ondernemers moeten zich in de eerste fase ook bezig houden met ‘things that don’t scale’. Ze moeten in hun businessplan tonen dat ze hard willen werken, kunnen plannen en hun plannen ook op een efficiënte manier kunnen implementeren."

Tip 3: Erik Verdeyen: “Toon aan waarom je idee zal werken”

"Een start-up heeft alleen bestaansrecht als het met een oplossing komt waar de markt op zit te wachten. Voor mij staat de user experience daarom centraal. Toon aan waarom jouw idee een verschil zal maken in het leven van jouw je gebruikers. Kijk daarbij ook naar de wereld rondom jezelf. Zijn er succesvolle voorbeelden die je nastreeft? Wist je prototype meteen te overtuigen? In je businessplan moeten alle variabelen staan die impact hebben op de levensvatbaarheid van je idee en moet user experience ook een plaats hebben."

Tip 4: Harry Demey: “Bouw een visie uit”

"Je businessplan is dan wel gebaseerd op de definitie van de onderneming zoals ze nu is, maar ze moet ook de situatie bevatten die je in de toekomst wenst te bereiken. Daarbij is het cruciaal om een duidelijke strategische visie uit te bouwen. Een strategisch plan geeft de stappen weer die je gaat ondernemen om de continuïteit van je onderneming op langere termijn te garanderen. Belangrijk daarbij is dat je de stappen op continue basis toetst met de missie, visie en doelstellingen van de onderneming."

Tip 5: Wannes Wylin: “Combineer sociale en economische winst”

"Voor mij is het van belang dat start-ups in hun businessplan tonen dat er in hun idee zowel een sociaal als economisch voordeel zit. Duurzaam ondernemen zit in mijn bloed, en ik zoek hetzelfde in start-ups." Indien je interesse hebt om deel te nemen aan het incubator programma van The Birdhouse dan moet je je haasten! Nog tot 15 april hebben start-ups de tijd om zich in te schrijven.

Schrijf jouw start-up hier in!