De toekomst van kortingsbonnen

Voor velen onder ons is het jeugdsentiment: onze moeders die wekelijks alle reclameblaadjes doorbladerden, op zoek naar de sterkste aanbiedingen om zich vervolgens met een hand vol kortingsbonnen naar de kassa te begeven.

Jarenlang was dit een succesvolle formule, maar langzaamaan zagen we de kortingskrantjes vervangen worden door klantenkaarten en kortingskaarten. In ons drukke leven waar alles snel moet gaan, wouden we niet langer tijd verspillen aan het uitpluizen van het drukwerk dat in onze bus viel.

Dankzij de online shopwereld heerst er echter een revival van de kortingsbonnen, hoewel we ze nu kortingscodes noemen. Via enkele kliks en een korte zoektocht vinden we meteen een code die voor een mooie korting kan zorgen bij onze aankoop.

Wordt er teveel gegooid met de term 'korting'?

Steeds meer bedrijven storten zich op de online market. En gelijk hebben ze! Over de voordelen van een webshop tegenover een fysieke winkel zijn al hele boeken geschreven. De concurrentie wordt echter steeds maar heviger en een bedrijf doet er goed aan de best mogelijke webspace te ontwikkelen. Niet alleen de look, het gebruiksgemak en het aanbod zijn belangrijk. In tijden waar besparingen, ontslagen en herstructureringen dagelijkse kost zijn is de juiste prijs voor een product essentieel.

Omdat we nu eenmaal steeds prijsbewuster zijn geworden, zien we een tendens van constante kortingen in enkele sectoren, zoals bijvoorbeeld in de reissector. Het hele jaar door vinden we vakanties met spetterende kortingen ter gelegenheid van één of andere gebeurtenis. Maar geloven mensen dit nog wel?

Als een product het hele jaar door aan een verlaagde prijs wordt aangeboden, beschouwen we dit als bijna vanzelfsprekend. Het is niet aanlokkelijk of opmerkelijk en we klikken zo weer weg naar een andere site. De korting verliest als het ware zijn waarde. De vanzelfsprekendheid zorgt ervoor dat we er niet meer van opkijken van het zoveelste 'koopje'.

Kortingscodes en hun voordelen

Het aanbieden van kortingscodes is dan weer wel een succesvolle reclamecampagne. Niets is zoveel leuker dan te merken dat je op het einde van de rit een zonet gekocht product aan een nog voordeligere prijs hebt weten te kunnen bemachtigen.

De koper heeft zijn zinnen gezet op een bepaald product maar twijfelt toch nog over de kostprijs, met een kortingscode kunnen deze klanten overtuigd worden om hun koopproces verder te zetten. De kortingscode kan er ook voor zorgen dat de klant nog iets extra’s toevoegt aan zijn winkelmandje.

Dit proces hebben ze vooral begrepen in de online fashionshopwereld. Winkels als Zalando maken sterk gebruik van codes en coupons. Via verschillende kortingsplatformen, zoals bijvoorbeeld Promo-code.be verspreiden zij hun kortingscodes. Je hoeft geen jarenlange klant te zijn en je spaarkaartje hoeft niet vol te staan met stempels. Nee, zelfs bij een eerste aankoop krijg je meteen een leuk cadeautje onder de vorm van een mooie Zalando kortingscode.

Wist u zelfs dat omdat mensen door een kortingscode wat geld hebben kunnen uitsparen, ze sterker geneigd zijn om nog enkele dingen in hun winkelmandje te gooien? Deze kortingscode is immers niet geldig voor één product, maar kan bijvoorbeeld een korting zijn op levering of een hele reeks items uit het assortiment.

We kunnen concluderen dat zowel verkoper als koper gebaat zijn met kortingscodes. De verkoper behoudt zijn geloofwaardigheid en de koper kan genieten van de beste voordelen.