Communicatiebureaus RCA Group en Sound of C zullen de komende vijf jaar de communicatie van Toerisme Scheldeland verzorgen. Deze omvat de productie van een toeristisch magazine, alsook de ontwikkeling en implementatie van een externe communicatiecampagne. Dit alles met als doelstelling om de naamsbekendheid van Scheldeland te verhogen en het verblijfstoerisme te promoten.


Toerisme Scheldeland

Toerisme Scheldeland is de jongste telg onder de toeristische regio’s in Vlaanderen en is historisch gegroeid uit de samenvoeging van een aantal bestaande toeristische regio’s: Schelde- en Denderstreek (Oost-Vlaanderen) en Rivierenland (Antwerpen). Geografisch is Scheldeland afgebakend door de Oost-Vlaamse gemeenten Aalst, Berlare, Buggenhout, Denderleeuw, Dendermonde, Destelbergen, Erpe-Mere, Haaltert, Hamme, Laarne, Lebbeke, Lede, Melle, Merelbeke, Ninove, Wetteren, Wichelen, Zele en een deel van Gent (deelgemeenten Gentbrugge, Ledeberg, Sint-Amandsberg en Zwijnaarde) en de Antwerpse gemeenten Bornem, Puurs, Sint-Amands (cluster Klein Brabant), Boom, Hemiksem, Niel, Rumst, Schelle en Willebroek (cluster Rupelstreek-Vaartland), Zwijndrecht en een deel van Mechelen (deelgemeenten Heffen, Leest, Hombeek en Walem + Battel). Op die manier beslaat het Scheldeland twee provincies, wat het naar positionering toe een vrij complexe regio maakt.

We gaan de uitdaging aan

“We zien het alvast als een enorme uitdaging om Toerisme Scheldeland als volwaardige toeristische regio op de kaart te zetten”, zegt Jo Thuys, manager van Sound of C. “Scheldeland ligt bij wijze van spreken in de achtertuin van zowat de helft van de Belgen, maar in de hoofden van de mensen is de bestemming nog onvoldoende top of mind. Hierin wensen we de komende jaren verandering te brengen. Want met haar vele waterlopen, perfect ontsloten fietsroutenetwerk en lekkere streekproducten bezit Scheldeland voldoende natuurlijke troeven om een topbestemming in Vlaanderen te worden.”

Tweede grootschalige toeristische opdracht

Voor de tandem RCA Group-Sound of C is het alvast de tweede grootschalige toeristische opdracht in een paar maanden tijd, na de campagne ‘Euregio met Smaak’ in opdracht van Toerisme Limburg, VVV Zuid-Limburg en Fédération du Tourisme de la Province de Liège. “Onze doorgedreven samenwerking met Sound of C begint zo zijn vruchten af te werpen”, zegt Ivo Clerix, gedelegeerd bestuurder van RCA Group. “Onze toeristische klanten zien duidelijk de meerwaarde in van de expertise van een gespecialiseerd bureau op het vlak van toeristische promotie in combinatie met de flexibele structuur en 360°-benadering van een grote communicatiegroep. We wensen deze samenwerking dan ook in de toekomst nog verder uit te diepen.”