De Braziliaanse business expert, investeerder en ondernemer Ricardo Semler windt er geen doekjes om: de tijd van grote, militair georganiseerde bedrijven ligt achter ons. Innovatie komt niet van grote organisaties die duizenden werknemers willen controleren. En ja, ook bedrijven als Microsoft en Apple zijn ten dode opgeschreven..


ricardo semler

Ricardo Semler (55) is een gevestigde waarde, to say the least. Reden: hij slaagde erin om metaal- en constructiebedrijf Semco, het bedrijf van zijn vader, van een paar miljoen euro te laten evolueren naar een conglomeraat met een paar 100 miljoen euro in 2003. Hoe hij dat deed? Hij maakte zijn werknemers gelukkig. Dat betekende eerst en vooral: weg met vaste werkuren en werkplekken. Nog straffer, werknemers bepaalden elkaars salaris en hadden een stem in elke bedrijfsbeslissing. Op een bijeenkomst van opleidingsinstituut De Baak deelde de serieondernemer zijn ervaringen.

Management by omission

Het succes van die zelfsturing heeft Semler zelf overbodig gemaakt bij Semco. "Een kwestie van management by omission: soms moet je je zo min mogelijk moeien als leider. Ik vergelijk het met spelende kinderen: zolang er geen bloed vloeit, moet je er niet tussen springen." Detail: semco bestaat in zijn oorspronkelijke vorm nog maar uit één bedrijfje.

Grote bedrijven sterven uit

CEO van Cisco John Chambers zei het eerder al: 40% van de bedrijven is ten dode opgeschreven, wat Semler beaamt. "Vooral de grote bedrijven liggen op sterven," klinkt het. "Ze verliezen het vermogen te veranderen. En ze kunnen zich niet aanpassen aan een nieuw tijdperk. Waarom denk je dat Polaroid failliet ging, 3 jaar voordat Instagram een hype werd? Echte innovatie zal nooit komen van de grootste bedrijven."


Meer weten? Lees het volledige artikel op Sprout