Siegert Dierickx leidt de divisie Digital Performance Marketing Measurement bij These Days. Hij volgde een opleiding marketing, een postgraduaat ICT en e-business in Londen, en is sinds 9 jaar actief binnen projecten met een focus op web analyse en optimalisatie. We stelden hem dezelfde vragen als bij Gabriel Goldberg, over de Google Analytics Business Conference.

1. Als je maar één reden mag geven waarom bedrijven zich verder moeten verdiepen in Google Analytics, wat is die reden dan?

Omdat er al genoeg stuurloze kapiteins gezonken zijn! Webanalyse wordt steeds belangrijker nu marketing managers en directors aandringen op harde bewijzen voor de ROI. We spreken ook niet langer over web analyse, maar de focus ligt bij These Days nu volledig op de Digitale Performantie Optimalisatie. En Google Analytics is daarbij de ideale tool waarbij je op een heel intuïtieve manier je communicatie inspanningen kan afwegen tegenover je online objectieven.

2. Wat is de meest opmerkelijke evolutie in Google Analytics over de laatste twee jaar?

De evolutie van Google Analytics de voorbije jaren was enorm. Elk kwartaal wordt minimum 1 nieuwe feature toegevoegd of een bestaand rapport verbeterd.

Tijdens de Google Analytics Partner Conference in september 2011 werden we op dag 1 bestookt met een hele resem aankondigingen van nieuwe releases en optimalisaties. De meest opmerkelijke verwezenlijking van de voorbije maanden was wellicht de ‘realtime' rapportage. En dit kwam mede tot stand door een volledig nieuwe inrichting van het backend systeem. De meest nuttige uitbreiding is wellicht de multi-channel funnel rapportage, waardoor we nu nog efficiënter de performantie van de verschillende communicatie kanalen kunnen meten.

Tenslotte is er uiteraard  de lancering van Google Analytics Premium. Hiermee bevestigt Google onze vermoedens van de laatste maanden, en richten ze zich met deze betalende versie naar organisaties met een groot bezoekers volume die niet langer tegen de huidige limieten willen lopen en waarbij extra data processing en rapportage features ingebouwd zijn die niet in de gratis versie beschikbaar zijn.

3. Heb je het gevoel dat bedrijven al voldoende op de hoogte zijn van de mogelijkheden van Google Analytics?

Algemeen is er weinig kennis over webanalyse in de markt. In de meeste bedrijven blijft het bij ‘meten' en rapporteren in een sexy dashboard. Door tijdsgebrek worden vaak enkel de zeer algemene metrics bekeken, maar is er weinig tot geen ruimte om te analyseren en te optimaliseren.

Of de organisatie dan Google Analytics of een andere webanalyse oplossing gebruikt, is van ondergeschikt belang.

Met de implementatie van het algemeen scriptje van Google Analytics  kom je al een heel eind, maar uiteraard zijn er heel wat extra mogelijkheden en een aantal truckjes om nog gedetailleerder en efficiënter te meten. Tijdens Google Analytics trainingen die we regelmatig organiseren blijkt keer op keer dat de organisaties zich beperken tot de basis opzet, en telkens weer positief verrast zijn als we hen leren over de mogelijkheden van event tracking, custom variabelen en rapportage, social tracking, en meer van dat.

De insteek van deze Google Analytics Business Conference is dan ook om tijdens 1 dag zoveel mogelijk kennis te delen met de organisaties zodat ze later zoveel mogelijk van de opportuniteiten van Google Analytics kunnen benutten.

4. Jij en je collega's van These Days brengen samen 3 topics op GABC. Kan je ons iets meer toelichten waarover elk topic specifiek zal gaan ?

Topic 1 : Google Analytics klikdata via onderzoeksgegevens brengen u goud

Ook al geeft Google Analytics u een zee aan inzichten, in vele gevallen is het niet mogelijk onderbouwde besluiten en beslissingen te nemen o.b.v. het klikgedrag alleen. In deze presentatie tonen we aan dat het niet alleen om cijfers gaat, maar dat inzichten uit online enquêtes, marktonderzoek, en concurrentie-analyse, in combinatie met klik data cruciaal zijn. Uit klikgedrag weten we wat er fout loopt maar niet ‘waarom'.

Topic 2 : Investeer waar uw mond over praat in Google Analytics (Case studie)

De Citibank case studie toont aan in hoeverre Google Analytics aan de basis ligt van business-, site- én media-optimalisatie. Sleutel tot het succes is het continu monitoren van resultaten en hiermee de koers voor de toekomst uitzetten. De aandachtspunten van deze presentatie zijn: AdWords, affiliates en display-optimalisatie en inzichten in de websitegebruikers. Met als uitsmijter: hoe Internet Explorer eindelijk een keer in uw voordeel te gebruiken.

Topic 3 : Hoe een uitgebreide campagne tracking leidt tot een betere ROI-optimalisatie

Deze Pioneer case toont hoe Google Analytics gebruikt wordt in een pan-Europese context. We staan niet teveel stil bij de theorie maar tonen je aan de hand van tastbare voorbeelden hoe een continue analyse zowel op korte als lange termijn tot succes leiden.

Siegert, bedankt voor het beantwoorden van deze vragen. Ongetwijfeld biedt dit meer duidelijkheid voor de gasten op GABC.

Info en inschrijvingen op gabc.be, maar je moet snel zijn, want bij het publiceren van dit interview zijn nog slechts 9 plaatsen vrij!