Deze week sprak Bloovi met Dado Van Peteghem, een van de oprichters van de Belgische startup Social Seeder. We vroegen hem naar het verhaal achter zijn startup en om een woordje uitleg rond het concept.

Dag Dado, kan je ons vertellen hoe je op het idee gekomen bent om Social Seeder op te richten?

Veel organisaties zijn vandaag via sociale media op zoek naar bereik. Doorgaans krijgen hun boodschappen op de organische manier niet het gewenste resultaat. En dan gaan ze op zoek naar externe hulpmiddelen: online ads, sponsored stories op Facebook,... en steeds vaker: influencers met veel bereik.

Terwijl er volgens ons een veel authentiekere manier bestaat om boodschappen uit te dragen: het activeren van de mensen rondom de organisatie die kunnen helpen om boodschappen mee te verspreiden via sociale media.

Dat is de basisidee van Social Seeder. We noemen het Crowd marketing: marketing ‘through’ the fans in plaats van marketing ‘to’ the fans. Omdat er geen platform bestond om deze filosofie ook in de praktijk om te zetten, hebben we besloten om het zelf te bouwen.

Influencer marketing is niet nieuw, wat maakt Social Seeder uniek?

Klassieke influencer marketing is typisch gericht op het activeren van mensen met veel bereik: mensen met veel Twitter followers, bloggers, celebrities, etc. In ruil voor hun bereik worden zij (al dan niet in natura) betaald. Weinig authentiek allemaal. Het is gebaseerd op een oude manier van denken, nl. het betalen voor een kanaal dat voor meer ‘eyeballs’ kan zorgen. En dat is allesbehalve een ‘sociale’ media aanpak.


Wij geloven in een totaal ander type influencers: mensen die ‘influencing’ zijn omdat ze een duidelijke link hebben met de boodschap, het merk of de organisatie die iets wil verspreiden. Bij Social Seeder definiëren we influencers als de mensen die dicht bij de organisatie staan. We noemen dit de 3C’s: colleagues, clients & close friends.

Bovendien gaat het niet enkel om het extra bereik. Uit onderzoek weten we hoe belangrijk ‘word of mouth’ is via betrouwbare relaties. En dat is wat door Social Seeder wordt geactiveerd: mensen die ik ken die mij de boodschap van hun organisatie brengen.

Kan je enkele voorbeelden geven van hoe jouw tool al het verschil heeft kunnen maken voor een bedrijf?

Sinds de opstart zijn er al verschillende organisaties die Social Seeder actief gebruiken, waaronder o.a. Microsoft, ING, Volkswagen, Ernst & Young, InSites Consulting en USG People. Sommigen zetten het in voor de verspreiding van campagnes, anderen voor het organisch delen van vacatures, onderzoeksrapporten, evenementen,...er zijn dus meerdere types ‘social objects’ die kunnen verspreid worden.

Opmerkelijk is dat Social Seeder vaak voor de verspreiding van filmpjes wordt ingezet. Vandaag richten vele adverteerders zich immers op YouTube als alternatief voor traditionele televisie reclames. Jammer genoeg halen weinig van die commerciële filmpjes het nodige bereik, waardoor de investeringen doorgaans niet gedekt worden. En dan houdt het op natuurlijk. Door het inschakelen van de relaties van de organisaties voor de verspreiding van die filmpjes wordt via Social Seeder ook gewerkt aan het bereik. Hierdoor volgt ook de return.  

Social Seeder maakt bovendien alles meetbaar: je ziet wie op welke netwerken heeft gedeeld en met welke impact. Dit laat toe dat organisaties hun ambassadors ontdekken en via gamification meer betrokkenheid kunnen creëren in het seeding proces.

Is het niet zo dat influencer marketing op lange termijn de geloofwaardigheid net gaat ondermijnen eens men doorheeft dat er een mechanisme achter schuilt?

Net doordat er via Social Seeder influencers worden ingeschakeld die een link hebben met de boodschap is het veel minder een ‘mechanisme’. Wat we doen is het structureel maken van iets wat vandaag al ad hoc gebeurt: mensen in en rond de organisatie die af en toe iets retweeten, reposten,....Het mechanisme speelt dus vooral intern.

Kan ‘influencer-marketing’ op termijn bestaande ads vervangen denk je?

Het is geen keuze die gemaakt moet worden. Ik ben voorstander van een ‘en-en’ verhaal. Op voorwaarde dat zowel de traditionele reclame als de influencer marketing op een creatieve en authentieke manier worden opgezet. En daar willen we via Social Seeder tot bijdragen.

De laatste tijd is er ook veel te doen over product placement op sociale media. Denk maar aan het gin-experiment van Cain Ransbottyn. Denk je dat een dergelijk model ook kan werken?

Bij Cain Ransbottyn kan ik dat plaatsen (pun intended :)). Omdat hij ook de guts heeft om er openlijk over te communiceren, en het nodige imago heeft dat bepaalde adverteerders aanspreekt. Dus ja het kan werken, maar in een kleine markt als België is dit voor mij niet de holy grail.

Je bent al een tijdje actief in de Belgische digitale sector. Waarom heb je ervoor gekozen om in deze sector actief te zijn?

De snelheid waarmee de wereld verandert door technologie vind ik uitermate boeiend. Toen ik jong was connecteerden we nog op het internet met een 56K modem.

Nadien volgden breedband internet, draadloos internet, mobiel internet en vandaag zetten we de eerste stappen naar The Internet Of Things. Als je bedenkt dat het commerciële internet nog maar een 20 tal jaar bestaat, vind ik het fascinerend om na te denken wat er nog allemaal op ons af zal komen. We hebben er geen idee van waar we binnen 20 jaar zullen staan.

Bedrijven adviseren in deze technologische draaikolk vind ik dan ook bijzonder boeiend. We zitten echt op een kantelmoment waarbij digitaal en technologie binnen organisaties verschuiven van de periferie naar de kern van bedrijfsvoering.

Welke tips heb je voor beginnende entrepreneurs?

Maak van funding geen doel op zich. Teveel entrepreneurs willen zo snel mogelijk geld ophalen, omdat het deel uitmaakt van het proces. Ik vind dat niet de juiste instelling.

Met Social Seeder zijn we nog steeds volledig self-funded. Zouden we met extra kapitaal sneller kunnen schalen? Waarschijnlijk wel, maar ons doel is niet om zo snel mogelijk met VC’s rond de tafel te zitten. We willen vooral ons product goed in de markt zetten en daarmee excelleren. Als er opportuniteiten volgen zullen we die bekijken, maar alles op zijn tijd.

Er wordt altijd gezegd dat België achterop hinkt en dat entrepreneurs hun geluk in het buitenland moeten beproeven. Toch zien we steeds meer startups in België de kop opsteken. Klopt bovenstaande stelling dan nog wel volgens jou?

De belangrijkste reden waarom veel jonge ondernemers naar het buitenland trekken (veelal US) is omdat je er sneller kan schalen. De markt is er groter, er vloeit meer geld en door de concentratie van technologie-bedrijven zit je bovenop de innovatie.

Maar de startup scenes in het buitenland worden natuurlijk ook sterk gehyped. San Francisco is zowat het beloofde land voor entrepreneurs geworden...Een plek waar velen naartoe willen omwille van het romantische beeld. Ik geloof dat je op een bepaald moment zeker verder moet kijken dan België, maar er liggen vandaag ook veel opportuniteiten in onze thuismarkt en vooral in Europa. Kijk maar wat er in Nederland, Duitsland en de UK gebeurt op startup vlak.

Bloovi: Bedankt voor het interview een veel succes met Social Seeder!

Dado: Graag gedaan, en bedankt!