Woensdag 11 en donderdag 12 december werd Idealabs in Antwerpen overgenomen door 100 creatieve hogeschoolstudenten en universitairen. Zij werden tijdens een 24u durend innovatiekamp door Capargus en Vlajo uitgedaagd om een applicatie te ontwerpen die inspeelt op vier belangrijke trends in het sociale medialandschap. Na een bloedstollende finale werd het team Creavid tot winnaar gekroond. Zij bedachten een applicatie waardoor je persoonlijke content zoals foto’s of filmpjes kan bewerken met een grappige voice-over, inspirerende quote of ludiek tekstje.

Vier Social Media Trends

De vier trends luidden als volgt: “Dankzij het toenemende gebruik van mobiele apparaten zoals smartphones en tablets, zal online video een vaste pijler van het internet worden. Mensen willen tegenwoordig vaker eigen interesses gaan verkennen. Meer en meer sociale netwerken starten met het structuren van content. Bovendien willen mensen, organisaties en brands hun online content gaan verzilveren.”

De uitdaging waar de studenten voor kwamen te staan was een applicatie te ontwerpen die op deze trends inspeelt. Bovendien moesten ze dit idee van een business model met winstmodel voorzien om deze applicatie succesvol te lanceren. Zij konden daarbij rekenen op professionele ondersteuning.

Dankzij inspirerende keynotes van Hans Similon, Chief Viking Evangelist bij Mobile Vikings en Cain Ransbottyn, Co-Founder Capargus kregen de studenten een extra duwtje in de rug.

De winnaars

De uitdaging werd door de 10 concurrerende teams enthousiast aangenomen, maar Anouk Wijnants, Bavo Coeman, Charles Laenens, Nicolas Van de Kerkhof van de Karel De Grote Hogeschool en Eline Jacobs van Artesis Plantijn Hogeschool wisten de jury het meest te overtuigen van hun idee. 

“Een top idee waar zeker potentieel in zit. De praktische haalbaarheid zal verder onderzocht moeten worden, maar we kunnen op hun idee mooi verder gaan bouwen. De studenten zullen een trekkende rol spelen in de ontwikkeling van de applicatie”, aldus Steven De Wilder, Co-Founder van Capargus. Het winnende team mag als beloning binnenkort op visite gaan bij Galaxy Studios in Mol, één van de meest gerenommeerde studio’s in het audiovisuele landschap wereldwijd.

Capargus benadrukt met dit innovatiekamp het belang van werken met jonge mensen. Geert Deckers, Co- Founder Capargus: “Jongeren denken out-of-the box. Ze zien geen belemmeringen. De creativiteit die loskomt bij studenten werkt inspirerend. Het is goed om jonge mensen te betrekken bij de ontwikkeling van onze producten.”

Vlajo Innovatiekampen werd goedgekeurd als brugproject binnen de uitvoering van het Strategisch Plan STEM 2012-2020. Dankzij de toegekende financiële steun van de Vlaamse Regering kan Vlajo, samen met de projectpartners, de komende twee schooljaren liefst 8 innovatiekampen kosteloos aanbieden. Brugprojecten zijn projecten die “de brug slaan” tussen het onderwijs en de bedrijfswereld in Vlaanderen. Daarbij is het ook de bedoeling om succesvolle projecten uit het verleden te valoriseren en te verankeren bij een structurele partner.