De winnaar van de achtste CONGA Award is bekend. Het is TBWABrussels, dat met zijn Go For Zero-campagne voor het Belgisch Instituut Voor Verkeersveiligheid (BIVV) de prijs in de wacht sleepte. De jury, de laatstejaarsstudenten Communicatiemanagement van de Arteveldehogeschool in Gent, werden vooral overtuigd doordat de verschillende communicatiemiddelen de boodschap versterkten. Een typevoorbeeld van geïntegreerde communicatie, zeg maar. Ook de zeer doelgerichte inzet van sociale media wist de jury te verleiden. Naast de CONGA Award-trofee, kreeg TBWABrussels van sponsor Microsoft Advertising op de koop toe een Xbox 360 Kinect, een prijs die door het bureau alvast met een brede smile in ontvangst werd genomen.

Kantienberg

De tiende verdieping van Campus Kantienberg was vrijdagavond 22 juni 2012 goed volgelopen. Het waren niet alleen studenten en enkele tientallen oud-studenten van de Arteveldehogeschool die waren opgedaagd. Ook professionals uit het communicatievak waren er om te vernemen wie de achtste CONGA Award zou winnen. De eerste prijs ging uiteindelijk naar de Go For Zero-campagne die TBWABrussels maakte voor het BIVV. Frank Marinus, creatief directeur bij TBWABrussels, was hier zichtbaar opgetogen over: "Het is niet eenvoudig om studenten te overtuigen, zeker als ze naast jury ook de doelgroep van je campagne zijn."

Sterk deelnemersveld

De Go For Zero-campagne, die erop gericht is het aantal verkeersdoden in België te laten dalen en de bevolking te sensibiliseren over hoe je je veilig met de auto op weg begeeft, was niet meteen de vrolijkste. Maar ze kon op verschillende vlakken op bijval rekenen: vooral de geïntegreerde mix van instrumenten scoorde goed, net als de doelgerichte inzet van sociale media.

Niettemin vonden de studenten ook de andere campagnes zeker de moeite en beloonden ze ook die op verschillende criteria met mooie scores. Zo  bleek de Axe Angels-campagne, door het bureau Mindshare, een hoogvlieger op het criterium ‘past bij de positionering van het merk'. De opvallende verschijning van zo'n Axe Angel tijdens de presentaties genoot in ieder geval ook heel wat aandacht , zeker bij het mannelijke deel van de studenten. De campagne voor het Museum aan de Stroom die Prophets kwam voorstellen, vonden de studenten dan weer een zeer origineel en eigentijds concept. De ‘Vertrek op vakantiejob'-campagne van Markee voor de NMBS, tot slot, gooide de hoogste ogen wat betreft de aansluiting bij de leefwereld van de doelgroep.

De winnaar werd bekend gemaakt door Robin Dhondt van Reclamerakkers, zelf oud-student van de opleiding. Carole Santens, sales manager bij sponsor Brightfish en ook oud-studente, kwam dan weer als afsluiter nog een vijftigtal filmtickets verloten onder de aanwezige studenten – een actie die alvast op applaus werd onthaald…

Vakoverschrijdend evenement

De CONGA Award (Contest for a new Generation of Advertisers) is een initiatief van de opleiding Communicatiemanagement van de Arteveldehogeschool in Gent. Het is een vakoverschrijdend evenement waarrond studenten Bedrijfscommunicatie en Public Relations samenwerken. De bedoeling is de beste geïntegreerde jongerencampagne te belonen.

Hier bij Bloovi zijn we wel fan van de CONGA Award. Waarom? Omdat het vrijwel de enige prijs is die wordt uitgereikt door de doelgroep zelf en niet door experten in het vakgebied. Studenten, generation Y en generation Z zijn een compleet unieke doelgroep dat sterk verschilt van de 'oudere' generaties. Daarom vinden we dat een concept als CONGA Award de steun van onze sector verdient.

-- --

Heb je zelf nieuws over je bedrijf? Mail naar redactie@bloovi.be en we nemen het op in ons Sectornieuws.

Je kan je nieuws ook tweeten met #bloovi