The New World of Work of “het nieuwe werken” is een vernieuwde manier van samenwerken. Alles is gebaseerd op de uitgebreide mogelijkheden die de laatste technologie met zich meebrengt. Onder andere werkuren en de werkomgeving wordt geflexibiliseerd waardoor medewerkers hun werk kunnen doen op momenten waarop ze het meest productief zijn en in omgevingen waarin ze het efficiëntst werken.

Technologie

Door je business intelligence en communicatie te centraliseren en makkelijk toegankelijk te maken met bepaalde software pakketten, maak je het mogelijk voor iedereen binnen het bedrijf om alle nodige info op te vragen waar en wanneer ze willen, of ze nu op kantoor, thuis of onderweg zijn naar een klant. Een veel gemaakte denkfout hierbij is dat dit een kost zou zijn voor het bedrijf. Dankzij één aangepaste oplossing, stel je alle diensten, afdelingen en kanalen met elkaar in verbinding. Eén van de voordelen hiervan is dat er bijvoorbeeld veel tijd kan bespaard worden op briefings, telefoontjes, E-mails, …


Omgeving

Laat je medewerkers kiezen waar ze werken, op die manier zijn ze productiever. Op kantoor kunnen ze hun ruimte volledig aanpassen of ze kunnen in het comfort van hun eigen thuis aan de slag. Veel bedrijven die werken volgens De New World of Work richten op het bedrijf ook aangepaste ruimtes in, zoals een creatieve brainstormroom of een vergaderzaal, uitgerust met de nodige tools.


Voordelen

De meest voor de hand liggende voordelen van de New World of Work werden hierboven al beschreven. Maar er zijn nog tal van andere pluspunten aan deze manier van werken:

  • Door je mensen de optie te geven om van thuis uit te werken, bespaar je aan vervoerskosten en verloren tijd door medewerkers die in de file staan.
  • Je kan op je website een item plaatsen waarin je jullie nieuwe bedrijfsfilosofie uitlegt. Ga dan vooral ook werken aan een groen imago en beschrijf hoe je het milieu helpt door de informatiestroom zoveel mogelijk te digitaliseren en medewerkers minder te laten heen en weer rijden.
  • Je wint populariteit bij het online publiek. Promoot hierbij het gebruik van Twitter tijdens de werkuren. Jouw medewerkers zijn ook jouw visitekaartjes.
  • Je maakt je bedrijf meer sexy en scoort daarbij beter op de arbeidsmarkt.


Als je dieper wil ingaan op het ontstaan van deze werkwijze en de filosofie erachter, raden wij zeker het boek The Brave New World of Work van Ulrich Beck aan.

 

 

Volg ons op Twitter!