Het is ondertussen iets meer dan een week geleden dat een korte, maar hevige storm over Pukkelpop raasde. Laat ons toe om eerst onze steun te betuigen aan alle slachtoffers, familie en vrienden. We willen ook een symbolische pluim uitdelen aan iedereen die zich offline en online heeft ingezet om de massa  panikerende festivalgangers te helpen in plaats van tijdens de hulpacties al te speculeren over wie er schuld heeft aan wat.

Nu de dichte mist die het hele gebeuren overschaduwde voor een groot deel weggetrokken is, vinden we het gepast om de online hulpacties eens van naderbij te bekijken.


Twitter vs. Facebook

#pp11, #ppOK, #hasselthelpt, #genthelpt, #ppshelter, … 

Wie de avond zelf ook op Twitter zat, zal kunnen bevestigen dat het een kwestie van seconden was vooraleer de eerste tweets na en zelfs tijdens de ramp op het scherm verschenen.  Bewoners in de buurt van Pukkelpop boden slaapplaatsen, douches en een internetverbinding aan, sommige bedrijven zoals MobileVikingszetten de deuren open om een aantal mensen een droge locatie aan te bieden om even te bekomen. En zelfs mensen die te ver woonden om directe hulp te bieden, stelden zich beschikbaar om familie en vrienden telefonisch te verwittigen of gestrande reizigers op te vangen in de lokale stations.

Werkelijk een perfecte harmonie tussen online organiseren en offline uitvoeren. De hashtags hierboven creëerden de mogelijkheid om gestructureerde acties op te zetten.



Ook op Facebook waren er een aantal pogingen om te helpen, al bleef het daar vooral bij het aanmaken van pagina's die veel ‘geliket' werden, maar veel concreet is daar niet uit voort gekomen. Je had wel een paar pagina's waar ‘festivallers' lieten weten of ze OK waren (zoalsPukkelpop Safehouse).  Twitter bleek gewoonweg veel efficiënter in zo'n situatie. Mede door het feit dat het een veel sneller kanaal is en dat tweets openbaar zijn, waar je bij Facebook enkel kan communiceren met vrienden.

Underground network

In oorlogstijden heb je altijd ondergrondse netwerken van gewone burgers die informatie verspreiden over de vijand of zelfs over locaties waar vluchtelingen terechtkunnen om te schuilen. Het is een extreme vergelijking, maar ze klopt wel. Ook op deze bewuste dag heeft de bevolking beslist om zelf actie te ondernemen en kwam er over een periode van seconden een heel "ondergronds netwerk" tot stand. Over crowdsourcing gesproken …

Momenteel wordt Twitter in België vooral gebruikt door de internetsector, journalisten en opinieleiders. In europa maakt slechts 10% gebruik van Twitter, stel je eens voor wat we zouden kunnen bereiken mocht 40% of 50% Twitter actief gebruiken.

Er werd bijvoorbeeld gerapporteerd dat zelfs hulpdiensten veel informatie binnenkregen over waar er zwaargewonden waren, door het volgen van de communicatie op Twitter. Zonder in te gaan op de discussie of de organisatie schuld heeft aan de ramp, is iedereen (ook de aanwezigen) het erover eens dat de hulpdiensten enorm snel ter plaatse waren en heel efficiënt te werk gingen.

Toch een nadeel?

Het enige nadeel aan de publieke informatiebron Twitter, was dat er een aantal grapjassen waren die onmiddellijk foute informatie verspreidden. Die info werd door heel wat mensen serieus genomen en verder verspreid waardoor er op bepaalde momenten hardnekkige geruchten de ronde deden over 10 of zelfs meer doden.

Zo lang Twitter verstandig gebruikt wordt en dat de Tweeps goede prioriteiten kunnen stellen, bijvoorbeeld eerst helpen vooraleer we met de vinger wijzen, kan het een enorme hulp zijn. Maar zoals we gezien hebben, kan het ook heel snel meer paniek zaaien.

We zij er toch van overtuigd dat niemand kan ontkennen dat Twitter hier op deze avond letterlijk geholpen heeft bij het redden van levens. Dat vonden we reden genoeg om hier een artikel over te schrijven en de twijfelaars definitief te laten zien dat social media geen hype is, geen tijdrovende extra last, maar wanneer goed gebruikt: een efficiënt communicatiemiddel dat in verschillende situaties zijn nut bewijst.

PS: Wil je ook graag (nog eens) helpen?Steun het Pukkelpop Hulpfonds!

 

 

--  --

Kan je dit artikel appreciëren? Deel het dan hieronder via Twitter, Facebook of Linkedin.

Volg je @bloovi al op Twitter? #bloovi