Voor heel wat kandidaten gaat een sollicitatiegesprek gepaard met heel wat stress, omdat ze niet weten wat ze moeten verwachten. Wanneer alle relevante informatie en details over een bedrijf op één platform verzameld worden, krijgen werkzoekenden de kans om achter de schermen te kijken van dat bedrijf. Met deze nieuwste aanpak laat jobplatform StepStone zich inspireren door andere succesvolle internetspelers zoals Amazon en Bol.com.

De belangrijkste informatie voor consumenten beschikbaar stellen op één platform is vandaag de grootste succesfactor in de bloeiende e-commercesector. In amper vier eenvoudige stappen (zoeken, klikken, vergelijken, kopen) kunnen zij hun doel bereiken op een vlotte en gebruikersvriendelijke manier. Dezelfde aanpak blijkt vandaag cruciaal te zijn op de arbeidsmarkt.

In 2016 voerde StepStone een studie uit die peilde naar de verwachtingen van werkzoekenden. Daaruit bleek dat 80% van hen eerst informatie opzoekt over het loon, de voordelen, de missies, de waarden, de bedrijfscultuur en de flexibiliteit van een bedrijf nog vóór ze solliciteren voor een vacature. Een even groot percentage zou zelfs een jobaanbieding afslaan als ze zich niet konden identificeren met de werkgever.

80% van werkzoekenden zou een jobaanbieding afslaan als ze zich niet kunnen identificeren met de werkgever.

Geschikt talent aantrekken via transparantie

StepStone ontwikkelde het Bedrijfsprofiel: een multimediaplatform met alle relevante informatie voor mensen die willen solliciteren voor een job. StepStone baseerde zich daarvoor op het duidelijk vastgelegde aankoopproces van platformen zoals Amazon en Bol.com en wil zo beantwoorden aan een van de grootste behoeften van werkzoekenden vandaag. “Enerzijds is het doel om meer inzicht en transparantie te bieden aan werkzoekenden, zodat ze minder stress ondervinden tijdens hun zoektocht naar de organisatie die het best bij hen past. Anderzijds willen we meer steun bieden aan recruiters die op zoek zijn naar het beste talent voor hun bedrijf”, vertelt Kim Claesen, Customer Experience Manager bij StepStone.

We willen meer inzicht en transparantie bieden aan werkzoekenden, zodat ze minder stress ondervinden tijdens hun zoektocht naar de organisatie die het best bij hen past.

TVH Group NV, een trouwe klant van StepStone, is overtuigd van de nieuwe presentatievorm. “Dankzij het Bedrijfsprofiel kunnen we onze organisatie op een aantrekkelijke en ruimere manier voorstellen aan potentiële kandidaten,” zegt Vanessa Dutrieue, Corporate Talent Manager bij TVH. “Niet alleen wordt het aanwervingsproces geoptimaliseerd door de extra foto’s, video’s en informatie over voordelen voor werknemers en locatie, maar ook de link naar al onze huidige vacatures is een groot voordeel.”

Kim Claesen, Customer Experience Manager bij StepStone

Recruiters kunnen ook meer inzicht bieden in het aanwervingsproces: hoelang duurt de volledige procedure? Hoeveel sollicitatiegesprekken zijn er? Hoe snel kan je een antwoord verwachten? Dat moet frustratie voorkomen bij de kandidaten, die teleurgesteld zijn wanneer ze geen feedback krijgen na hun sollicitatie – iets wat bovendien een bijzonder negatieve impact heeft op het imago van het bedrijf.

Betere match dankzij bedrijfsbeoordelingen

“Met het Bedrijfsprofiel blijven we verder inzetten op het vinden van de perfecte match tussen kandidaten en werkgevers. Maar intussen zitten er reeds nieuwe projecten in de pijplijn om verder in deze richting te gaan”, verklaart Rik Hülser, algemeen directeur bij StepStone.

“In de nabije toekomst zullen we werknemers de kans geven hun indrukken over hun huidige en vorige werkgevers te delen. Die beoordelingen zullen wel eerst nauw gecontroleerd worden door StepStone zelf om ongefundeerde of onconstructieve beoordelingen te vermijden. We zijn er echter van overtuigd dat als werkzoekenden toegang hebben tot grondigere informatie, de recruiters relevantere sollicitaties zullen ontvangen. Dat is de sleutel van ons belangrijkste bedrijfsdoel: kandidaten helpen te solliciteren voor de juiste job en bedrijven helpen het beste talent te vinden voor hun vacatures”, besluit Rik Hülser.