Waarom we in een digitaal punktijdperk leven (dat bijna afgelopen is)

Peter Verhasselt
Door Peter Verhasselt Ondernemen
Waarom we in een digitaal punktijdperk leven (dat bijna afgelopen is)

Bron foto: Shutterstock

De toekomst zal uitwijzen of de periode 2010-2016 de geschiedenis zal ingaan als de digitale tegenhanger van de muzikale punkperiode. De sturm und drang die de punk kenmerkte, liep uiteindelijk op zijn einde samen met de jaren 1970.

Er zijn zeker parallellen te trekken tussen beide bewegingen. Punkmuziek stond voor de exploitatie van de expertise met versterkte instrumenten, op basis van de combinatie van gitaar, basgitaar en drum. De opmars van Britse en Amerikaanse bands vanaf de jaren 1960 had deze instrumenten en hun mogelijkheden gedemocratiseerd. Deze toegankelijkheid werd in punkmuziek gecombineerd met de energie van de jeugd, die in de nasleep van de oliecrisis massaal bands oprichtte.

Eenzelfde context kenmerkte de voorbije jaren de digitale start-up-business. Cloud-diensten, open-source-software en API-tools hebben softwarefunctionaliteit binnen het bereik van elke groep jonge programmeurs gebracht. De elementaire punksong op basis van zang, bas, drum en gitaar vindt zijn tegenhanger in de MVP, het 'minimum viable product', dat de essentie van het softwareproduct nastreeft. Zoals een goede punkversie de essentie van een song weergeeft, zo streeft een MVP naar een beperkte, maar effectieve offering.

End of an era

De punkmuziek ging ten onder aan de kiemen van zijn eigen succes: de toegankelijke basisbeheersing van de instrumenten en de alomtegenwoordigheid van energie bij jeugdige zangers. Vanaf het begin van de jaren 1980 ging het jonge publiek opnieuw op zoek naar een meer genuanceerde uiting van muzikale energie. New-wavemuziek verving punk in de gratie van het publiek, op basis van digitale innovaties: keyboards en geluidseffecten. Bands zwoegden weer uren voor ze tot de juiste sound kwamen en sound engineers zijn sindsdien enkel in belang toegenomen.

De explosie van start-ups op basis van hun (jeugdige) energie, van de MVP-productcultuur en van digitale legoblokken (API, OSS en cloud) loopt eveneens terug. In België is het aantal nieuwe start-ups over haar hoogtepunt heen, na een piek in 2014 (zie figuur). In Silicon Valley zien we dat het totaal geïnvesteerde bedrag in digitale ventures op peil blijft, maar dat deze investeringen vooral gaan naar de bestaande, grotere onder hen. De meer mature ventures trekken meer kapitaal aan en laten minder over aan de echte starters.

Het aantal startende digitale bedrijven in België. 
Bron: Omar Mohout, Sirris (Klik om te vergroten)

Groeiend belang van digitaal métier

Wat is de digitale tegenhanger van de new-wavemuziek, met zijn innovatieve focus op synthetische soundscapes en elektronische beats? Het softwareproduct, of beter gezegd de tool, verliest in toenemende mate haar differentiatiemogelijkheden. Differentiatie verschuift naar de beleving over tijd van de digitale service, een service die op (grote) schaal moet gerealiseerd worden in een persoonlijke aanpak.

Hyperscale en microcare zijn de nieuwe elementen om het verschil te maken in een digitale business context. De combinatie van beide tegenstrijdige tactieken is echter maar weggelegd voor een minderheid van de coderteams. Het digitale métier, de gelijktijdige beheersing van beide tactieken, ligt verder van het doorsnee team dan het MVP-model van de eerste helft van de jaren 2010. De concurrentiestrijd tussen oud en nieuw blijft in de digitale wereld, maar zal met andere middelen en expertises dan voorheen gevoerd worden.

Wordt ongetwijfeld vervolgd.

Wie meer wilt leren over deze topics kan terecht op Bloovi voor het vorige artikel hierover 'De 3 paradoxen achter een succesvolle digitale business' of op http://www.hyperscale-microcare.com. In het najaar publiceren beide auteurs een boek over deze materie.

Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met Nick Boucart.