Vlnr: Pieter Van Leugenhagen, Mathias Van Dosselaer & Dave Roox

Dankzij een succesvolle kapitaalronde bij verschillende business angels en strategische partner Bundl kan yondr, toonaangevend in de productie van VR-content, twee vliegen in één klap slaan. Twee belangrijke investeringen die het bedrijf uit Beveren, nabij Antwerpen, naar the next level moeten brengen. De strategische overname van Commefort, een visual branding agency, maakt dat het zijn klanten voortaan ook een end-to-end dienstverlening kan bieden. En onder de naam VRTL komt er half september een online educatieplatform rond het maken van 360-graden video’s. Oprichters Pieter Van Leugenhagen, Mathias Van Dosselaer en Dave Roox spreken hun ambitie uit.

Community van VR content creators

“Met VRTL - noem het een online academy - willen we inspiratie en inhoudelijke ondersteuning bieden aan iedereen die al actief is in de wereld van Virtual Reality of een job zoekt in VR-videoproductie”, vertelt Pieter Van Leugenhagen, een van de drie founders van yondr.

In een eerste fase zal een groot deel van de knowhow en R&D vooral vanuit yondr zelf komen, maar het is uiteraard ook de bedoeling dat andere agentschappen en talentvolle producers zich aansluiten

“We willen een community opzetten van gelijkgezinde en talentvolle VR content creators om samen de standaarden rond productie- en storytelling technieken te zetten”, vult medeoprichter Dave Roox aan. “Cinematic VR bijvoorbeeld is bezig aan een serieuze opmars en wordt stilaan een vaste waarde op alle grote filmfestivals.”

Gratis en betalende diensten

“In een eerste fase zal een groot deel van de knowhow en R&D vooral vanuit yondr zelf komen, maar het is uiteraard ook de bedoeling dat andere agentschappen en talentvolle producers zich aansluiten”, benadrukt Roox. Het aanbod is drieledig, en bestaat zowel uit gratis als betalende diensten. Zo kunnen bezoekers er terecht voor het laatste nieuws over de VR video sector en worden er case studies ter beschikking gesteld die inzichten geven in de opbouw van bepaalde projecten.”

Wat het betalende luik betreft, zal VRTL online video cursussen organiseren. Daarnaast kan men tegen betaling volledig uitgeruste ‘virtual workstations’ raadplegen, waarmee yondr een oplossing wil bieden voor de hoge opstartkost op niveau van hard- en software. Een primeur in de VR-wereld, klinkt het vanuit de hoofdzetel in Beveren.

Internationale voortrekkersrol in VR

De lancering van de betaversie, voorzien voor half september, past helemaal binnen de ambitie van de yondr groep om ook internationaal een voortrekkersrol in VR te spelen. Zo wordt de VRTL Academy gelanceerd in het Engels, en hoopt het bedrijf uitdagende projecten en win-wins te realiseren met allerhande partnerships.

“We hebben een strategisch partnership met Getty Images wat voor beide partijen een echte growth hack is”, vertelt Van Leugenhagen. “Als grootste online stockdatabase voor beeldmateriaal gingen zij op een gegeven moment ook van start met video, waarvoor ze hun in-house fotografen lieten opleiden tot video-experts. Het feit dat we nu een online education tool bieden voor VR-video is voor beide partijen de basis voor een sterke samenwerking.”

Strategische overname

Als klap op de vuurpijl neemt yondr het visual branding agency Commefort over en kan het op die manier zijn scope aan diensten verruimen. “We krijgen steeds vaker de vraag van klanten of we hen end-to-end oplossingen kunnen aanreiken. Voortaan zullen zij ook bij ons terecht kunnen voor branding, UI/UX, fotografie en videoproductie - de diensten die Commefort als stand alone agentschap aanbiedt”, besluit Mathias Van Dosselaer, de derde founder van yondr.