Daan Roosegaarde is een opmerkelijke kunstenaar-ondernemer die zijn pioniersrol beklemtoont met zijn laatste project: de “smog free tower”. Vanuit zijn ambitie om moderne steden terug leefbaar te maken, ontwikkelde hij een innovatieve 'luchtstofzuiger' die tegelijkertijd een juwelenfabriek is.

Vorig jaar in september stelde hij in Amsterdam de eerste versie van zijn mobiele luchtstofzuiger voor. Een mooi staaltje van innovatie dat maatschappelijke betrokkenheid creëert.

Luchtzuiverende juwelenfabriek

Luchtverontreiniging treft voornamelijk de stedelijke bevolking. In 2012 stierven maar liefst 7 miljoen mensen aan de gevolgen van blootstelling aan luchtvervuiling (bron: Air Quality Deteriorating In Many Of The World’s Cities. World Health Organization. 2014). Iedereen heeft echter recht op zuivere lucht. En dus wil Daan Roosegaarde daar iets aan doen met zijn 'smog free tower'. Het innovatieve toestel moet zorgen voor smogvrije en dus gezonde luchtzones in de grootste en meest vervuilde steden ter wereld.

Het is een verplaatsbaar element met een verfijnde design touch - Daan is immers een ontwerper, waar ook heel wat wetenschap aan te pas komt. De toren maakt gebruik van gepatenteerde ion technologie en zuivert zo 30.000 kubieke meter lucht per uur, werkt op groene stroom en verbruikt slechts evenveel energie als een waterkoker.

daan roosegaarde

De lucht in de buurt van de toren is maar liefst 75% properder dan in de rest van de stad. Interessant toestel om neer te poten in de buurt van parken en speeltuinen…. Welke stadsbewoner zou dit niet in zijn buurt willen?

Naast het gezonde aspect gaat Roosegaarde bovendien nog een stapje verder en dat maakt hem uniek. Hij koppelt er als kunstenaar, naast het design van het toestel zelf, een extra esthetisch voordeel aan. Elke 1.000 kubieke meter gezuiverde lucht resulteert in een blokje koolstof. Dit materiaal wordt verwerkt in ringen en machetknopen die te koop worden aangeboden. Letterlijk een mooie extra!

Maatschappelijke relevantie met meerwaarde

Roosegaarde maakte gebruik van een Kickstarter campagne om het project op gang te trekken. Hij haalde 113.000 dollar op bij 1.577 mensen. Een interessante tactiek om meteen heel wat betrokkenheid bij zijn project te creëren.


smog free tower

Door de vervuilde stofdeeltjes in een juweel om te zetten en op de markt aan te bieden, beperkt die betrokkenheid zich niet tot de lancering. Als koper van een ring of manchetknop schenk je immers gezuiverde lucht aan een stad. En je houdt er een mooi souvenir aan over. Een slimme manier van Roosegaarde om in te spelen op het egocentrische ecologische bewustzijn van de burger. Men krijgt immers iets tastbaar terug voor zijn 'donatie' om mee te pronken.

Roosegaarde is een bijzondere ondernemer die zijn skills als ontwerper en ondernemer uitstekend combineert om effectief een verschil te maken. We kunnen alleen maar respect uiten voor de maatschappelijke impact en betrokkenheid die hij zo bij het grote publiek creëert. Mensen worden een onderdeel van de oplossing in plaats van het probleem.

Met dit toestel maakt hij luchtvervuiling letterlijk tastbaar en zet hij dit om in iets moois. Een slimme zet!

***
Daan spreekt op WebTomorrow (Gent, 16 juni 2016).
Een event met een programma over "The Impact of Digital".
Tickets zijn nog steeds verkrijgbaar!






webtomorrow