Belgische start-up tankt 3,6 miljoen dollar⚡Brits beursgenoteerd bedrijf koopt Antwerpse meeting planner⚡Facebook wil eigen smartwatch op de markt brengen

Belgische start-up tankt 3,6 miljoen dollar⚡Brits beursgenoteerd bedrijf koopt Antwerpse meeting planner⚡Facebook wil eigen smartwatch op de markt brengen

Loc.tax founders (vlnr) Hans Kayaert, Kasparas Aleknavičius, Bart Van Remortele en Stevi Frooninckx (Photo by Yves Schepers)

De Antwerpse start-up Plann3r komt in handen van het beursgenoteerde Britse bedrijf GetBusy ⚡Facebook is volop bezig met de ontwikkeling van een smartwatch die het begin 2022 op de markt wil brengen⚡De Gentse scale-up MobilityPlus haalt 1 miljoen euro op bij een groep investeerders ⚡Linda Galle neemt als Managing Director van Duke & Grace de dagelijkse leiding in handen ⚡En de Belgische start-up Loc.tax tankt 3,6 miljoen dollar aan zaaikapitaal.

1. Antwerpse start-up overgenomen door beursgenoteerd Brits bedrijf

De Antwerpse start-up Plann3r komt in handen van GetBusy, een beursgenoteerd Brits bedrijf dat met zijn task management software een all-in-one tool biedt die de organisatie van verschillende teams binnen een bedrijf vergemakkelijkt. De meeting-planner van Plann3r wordt door de nieuwe eigenaar gezien als een perfecte aanvulling op hun brede waaier aan hulpmiddelen.

Plann3r ziet het levenslicht in 2015, toen nog als een afstudeerproject van twee studenten van de Universiteit van Gent. Oprichters Nicholas D'hondt en Ruben Meul creëren een tool die de organisatie van familie- en vrienden bijeenkomsten vergemakkelijkt door rekening te houden met ieders agenda. In september 2016 wordt het team uitgebreid met Cédric Duinslaeger die de rol van CFO op zich neemt. In 2018 maakt de start-up een cruciale pivot en evolueert Plann3r tot een professionele vergader- en planningstool voor ondernemingen.

Er waren naar verluidt meerdere kandidaten om de Belgische start-up te kopen maar het Britse GetBusy trok dus aan het kortste eind. De overnameprijs blijft geheim. “We zijn blij dat we een thuis hebben gevonden waar Plann3r kan blijven groeien en zich vooral ontwikkelen en ook een onderdeel kan zijn van een heel ecosysteem waarin het echt zijn plaats heeft”, zegt co-founder Nicholas D’hondt.

Vlnr: Cédric Duinslaeger, Ruben Meul en Nicholas D’hondt

2. Gentse scale-up MobilityPlus haalt 1 miljoen euro op

MobilityPlus, een Gentse scale-up die sinds 2016 slimme laadoplossingen biedt aan bedrijven en hun werknemers, haalt in een eerste financieringsronde 1 miljoen euro op bij een groep investeerders. Deze kapitaalinjectie zal worden ingezet om verder te groeien in België vanuit Gent, Brugge, Antwerpen, Brussel, Limburg en Luik en in het Groothertogdom Luxemburg alsook om de sprong naar buurlanden Frankrijk en Nederland te maken.

In de groep financierders zitten Concentra, Luc Opdebeeck (ex-HP), Fritz Mertens (ex-Petercam) en Robert Decant (ex-ESAS). “We verwachten dat de vraag naar onze diensten jaarlijks minstens zal verdubbelen. Steeds meer bedrijven komen bij ons aankloppen om hun wagenpark te vergroenen. Met deze kapitaalverhoging zijn we klaar om hierop in te spelen,” aldus Jean-François Cheyns, de 32-jarige CEO en oprichter van MobilityPlus. Het bedrijf heeft momenteel 15 mensen in dienst, wist in 2020 zijn omzet te verviervoudigen en ambieert dit jaar een omzetgroei van maar liefst 250%! 15 geëngageerde werknemers en is actief in België en het Groothertogdom Luxemburg.


3. Facebook brengt in 2022 eigen smartwatch op de markt

Mark Zuckerberg en de zijnen willen zich mengen op de markt van smartwaches en zo Apple, Huawei en Google-dochter Fitbit het vuur aan de schenen leggen. De nieuwe smartwatch van Facebook zou volgens insiders vanaf begin volgend jaar te koop zijn, een tweede generatie zou dan in 2023 uitgebracht worden. Die laatste zou dan niet meer op Android draaien, maar op een besturingssysteem dat Facebook zelf aan het ontwikkelen is.

De nieuwste smartwatch zou naar verluidt onafhankelijk werken - dus zonder verbinding met een smartphone - en zal gebruikers in staat stellen hun sportactiviteiten te delen met vrienden op Facebook, alsook hun personal trainer te consulteren via Messenger of WhatsApp. Het slim horloge, met allerlei gezondheids- en fitnessfeatures, moet er met andere woorden voor zorgen dat mensen nog veel meer dan vroeger gebruikmaken van de verschillende Facebook-diensten.

Young athlete listening to music during workout at park and adjusting smart watch. Young latin woman setting smartwatch before jogging in winter or autumn."r

4. Nieuwe managing director voor Duke & Grace

Linda Galle versterkt het team van Duke & Grace in de rol van Managing Director. Galle, die meer dan 15 jaar ervaring heeft als Marketing Director bij verschillende bedrijven, zetelde al ruim een jaar als onafhankelijk bestuurder in de Raad van Bestuur van Duke & Grace en is dus geen onbekende voor haar nieuwe werkgever. Het Gentse full service communication agency, dat in 2006 werd opgericht en tot anderhalf jaar als Wijs door het leven ging, heeft intussen een honderdtal mensen op de payroll staan.

Om onze koers te kunnen blijven varen, hadden we nood aan een meer gestructureerde aanpak

“Om onze koers te kunnen blijven varen, hadden we nood aan een meer gestructureerde aanpak”, zegt CEO en co-founder Bart De Waele. “We maken daarbij een splitsing tussen de business voor de komende 12 maanden en de initiatieven op langere termijn, waarbij ik mij als CEO vooral op dat laatste zal toeleggen. Met Linda hebben we nu ook de geknipte persoon aan boord voor de dagdagelijkse leiding.”

Linda Galle en Bart De Waele

5. Belgische start-up haalt 3,6 miljoen dollar aan zaaikapitaal op

Loc.Tax, een Belgische start-up met hoofdzetel in Londen, heeft 3,6 milljoen Amerikaanse dollar aan zaaikapitaal opgehaald. De investeringsronde werd geleid door Cavalry Ventures, met bijkomende steun van Seedcamp, Mustard Seed Maze en Amaranthine, alsook van Europese business angels en insiders uit de sector.

Het jonge bedrijf, werd kort na het uitbreken van de coronacrisis opgericht door drie Belgen (Hans Kayaert, Bart Van Remortele en Stevi Frooninckx) en één Litouwer (Kasparas Aleknavičius). Het opgehaalde kapitaal zal aangewend worden om het team verder uit te breiden en de ontwikkeling van hun samenwerkingsplatform (op basis van een abonnementsformule) rond belastingsbeheer voor snelgroeiende multinationals, in een stroomversnelling te brengen.

Binnenkort lees je op Bloovi een interview met co-founder en CEO Hans Kayaert.

Co-founder en CEO Hans Kayaert (Photo by Yves Schepers)
Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief
Connecteer met 92.379 abonnees
Bloovi Magazine

Bloovi brengt 2x per jaar een eigen print magazine uit. Met inspirerende verhalen van spraakmakende ondernemers.

>> vraag hier je gratis exemplaar aan

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief