De Gentse scale-up Deliverect bereikt miljardenstatus na succesvolle kapitaalronde van 65 miljoen dollar⚡De Franse health insurance start-up Alan haalt 185 miljoen groeigeld op en wordt unicorn⚡Waarde Clubhouse op vier miljard dollar geschat⚡Nederlandse scale-up GO Sharing wordt met 500 deelsteps de grootste aanbieder in Antwerpen⚡BeCommerce en Mastercard willen samen e-commerce in ons land een boost geven.

1. Gentse scale-up Deliverect ambieert wereldmarktleiderschap na geslaagde Series C-ronde

Deliverect, de Gentse scale-up die restaurants toelaat hun kassasysteem te koppelen aan online bestel- en bezorgplatforms zoals Deliveroo en Uber Eats, heeft zomaar even 65 miljoen dollar opgehaald. Dat vond het softwarebedrijf, in september 2018 opgericht door Jan Hollez en Zhong Xu, bij twee internationale topinvesteerders zijnde DST Global Partners en Redpoint Ventures. Ook de huidige investeerders trokken opnieuw de geldbeugel open.

De twee founders hebben er nooit een geheim van gemaakt dat ze een gooi willen doen naar het mondiale marktleiderschap. Een torenhoge ambitie die met deze financiële injectie wel heel realistisch wordt. De verder internationale expansie zal zich vooral focussen op het Midden-Oosten alsook Noord- en Zuid-Amerika.

Exact een jaar geleden haalde Deliverect al eens 16,25 miljoen euro op in een Series B-ronde. De recent series C-financieringsronde brengt het totaal op ruim 90 miljoen dollar groeikapitaal, en dat nog geen drie jaar na oprichting. Sinds er wereldwijd lockdownmaatregelen zijn ingevoerd, doen maaltijdbezorgers gouden zaken en Deliverect profiteert met zijn cloudgebaseerde beheersoftware maximaal mee van die gigantische groeispurt. Het bereikte vorige week een mijlpaal met 30 miljoen verwerkte orders in verschillende 30 landen op één jaar tijd! Het Gentse bedrijf telt momenteel meer dan 200 werknemers, maar dat aantal moet op korte termijn gevoelig toenemen.


2. Healthcare start-up Alan haalt 185 miljoen euro op

Digital health insurance start-up Alan zag afgelopen jaar zijn ledenaantal verdubbelen tot 155.000 en wordt nu beloond met financieel vertrouwen: tijdens een kapitaalronde haalde het Franse bedrijf maar liefst 185 miljoen euro op. Kapitaal dat goed van pas zal komen om de ambitieuze groeiplannen te helpen waarmaken, want Alan wil tegen 2023 de kaap van 1 miljoen verzekerde leden overschrijden (waarvan 100.000 in buurland België). Daarvoor rekent het onder meer op zijn app rond persoonlijke gezondheid, die gebruikers gemakkelijk toegang biedt tot alles wat met gezondheidszorg, informatie en preventie te maken heeft.

Het opgehaalde geld dient in de eerste plaats om zijn (als enige in Europa 100 procent digitale) ziekteverzekeringsproduct op de markt verder uit te bouwen, niet-verzekerde leden gratis gezondheidsdiensten aan te bieden en de activiteiten in België en Spanje verder te schalen.

Om de commerciële activiteiten in ons land te leiden, werd recent David Du Pré aangetrokken, scale-up coach en voormalig Vice-President EMEA bij Showpad. In 2020 startte Alan in ons land met 7 werknemers. Intussen zijn dat er al 21, en tegen eind dit jaar moet het Belgische team 35 werknemers tellen.

Het Belgische team van Alan

3. Waarde Clubhouse op 4 miljard dollar geschat

Na een nieuwe investeringsronde, waarbij geen concrete bedragen werden genoemd, schatte een expert ter zake de waarde van audio-chat app Clubhouse op maar liefst vier miljard dollar.

En hoewel het om een gigantisch bedrag gaat, mag het ook niet helemaal verrassend heten: de populariteit van deze jonge app scheert de laatste tijd hoge toppen en zelfs miljardairs als Elon Musk en Mark Zuckerberg kwamen langs in de invite only-audio chatroom. Clubhouse zou volgens een recente schatting tien miljoen gebruikers hebben die wekelijks op de app actief zijn, een aantal dat door de pandemie nog een stevige boost heeft gekregen.

De schatting van de waarde op vier miljard dollar is naast hoog ook enigszins opvallend, omdat dit volgens Bloomberg exact het bedrag zou zijn dat Twitter op tafel wil leggen om de audio app te kopen. Wordt ongetwijfeld vervolgd.


4. Go Sharing plaatst 500 elektrische deelscooters in Antwerpen en wordt Benelux-marktleider

GO Sharing, gespecialiseerd in deelvervoer, plaats in één beweging maar liefst 500 elektrische deelscooters in Antwerpen en wordt er zo meteen de grootste aanbieder. Meer nog, deze move maakt van de Nederlandse scale-up meteen ook marktleider in de hele Benelux.

GO Sharing werkt met een free-floatingsysteem zonder vaste ophaal- en parkeerplaatsen, maar kijkt wel streng toe op wildparkeren. Het bedrijf kreeg één van de drie vergunningen voor deelscooters in Antwerpen.

In Nederland is GO Sharing aan een heus succesverhaal bezig, waar het intussen meer dan 5.000 deelscooters telt in 30 verschillende steden. Na Wenen is Antwerpen pas de tweede stad buiten Nederland waar de scale-up zijn systeem van de elektrische deelscooters uitrolt. GO Sharing opent trouwens ook een kantoor in de Scheldestad, van waaruit countrymanager Yessin Aattache de uitrol in Antwerpen en uitbreiding in de rest van België in goede banen zal leiden.


5. BeCommerce en Mastercard slaan de handen in elkaar om e-commerce in ons land te boosten

Het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Frankrijk en Nederland zijn Europese koplopers in e-commerce, terwijl ons land enigszins achterophinkt. Om die achterstand goed te maken, bundelen BeCommerce, de federatie van Belgische online handelaars, nu de krachten met Mastercard.

Concreet willen beide partijen micro-ondernemingen en kmo’s in België via het gratis programma Ezyshop de digitale vaardigheden aanleren die nodig zijn om de stap naar e-commerce te zetten en via een eigen webwinkel hun klantenpotentieel gevoelig te verhogen. Om Ezyshop uit te rollen, krijgt BeCommerce zo’n 168.000 euro steun van het Mastercard Impact Fund. Symbolisch wil het dit jaar minstens 2021 kleine ondernemingen begeleiden met de opstart van hun eigen webwinkel.

“Micro-, kleine en middelgrote ondernemingen vormen de ruggengraat van de Belgische economie. In de huidige economische context kunnen ze alle hulp gebruiken om te innoveren en te groeien”, aldus Sofie Geeroms, Managing Director van BeCommerce.