Nieuwe Europese awards voor duurzame ondernemingen ⚡ Ambassify haalt 2 miljoen euro op⚡Nieuw Vlaams bedrijf investeert miljarden in open fibernetwerk ⚡ Elon Musk komt zijn belofte na

Nieuwe Europese awards voor duurzame ondernemingen ⚡ Ambassify haalt 2 miljoen euro op⚡Nieuw Vlaams bedrijf investeert miljarden in open fibernetwerk ⚡ Elon Musk komt zijn belofte na

Yonca Braeckman, CEO van Impact Shakers

The Impact Shakers Awards belonen Europese start-ups en scale-ups die duurzaamheid en inclusiviteit hoog in het vaandel dragen ⚡Limburgse start-up Ambassify haalt twee miljoen euro op ⚡Nederlandse kweekvleesproducent Meatable krijgt kapitaalinjectie van net geen 40 miljoen euro ⚡Investering van 2,5 miljard euro in open fiber netwerk in Vlaanderen ⚡Belofte maakt schuld: je nieuwe Tesla kan je voortaan kopen met bitcoins.

1. The Impact Shakers Awards belonen duurzame, inclusieve start-ups en scale-ups

Maatschappelijk verantwoord ondernemen is vandaag meer en meer de norm. Om die evolutie nog meer te stimuleren, worden voortaan de Impact Shakers Awards - geïnspireerd op het donuteconomie model - uitgereikt aan Europese start-ups en scale-ups die een positieve impact hebben op de wereld en samenleving. Bedrijven die denken in aanmerking te komen, kunnen zich nog tot 1 mei 2021 inschrijven in een van deze twaalf categorieën: energie, water, voedsel, gezondheid, onderwijs, inkomen en werk, vrede en gerechtigheid, politieke stem, sociale gelijkheid, gendergelijkheid, huisvesting en netwerken.

Een divers samengestelde jury beoordeelt de kandidaturen, waarna het publiek kan stemmen voor de winnaar(s). Die worden op 21 juni bekendgemaakt en mogen (onder meer) deelnemen aan de bootcamp Raise Alternative Funding.

De awards zijn een initiatief van Impact Shakers, dat start-ups met ‘impactambities’ de kans wil geven om uit te groeien tot sterke, schaalbare bedrijven. Het moet voor de organisatie namelijk om meer gaan dan winstgevendheid en aandeelhoudersbelangen.

“Impact zou een logisch onderdeel moeten zijn van elk bedrijfsmodel”, klinkt het bij de Belgische CEO Yonca Braeckman. “We doen een warme oproep aan acceleratoren, investeerders en iedereen wie sociale impact, duurzaamheid en inclusiviteit nauw aan het hart ligt om start-ups aan te moedigen zich in te schrijven en deel uit te maken van een impactvolle positieve toekomst.”


2. Twee miljoen euro kapitaal voor Belgische start-up Ambassify

Het Limburgse Ambassify zet sterk in op employee engagement en krijgt daar nu ook financiële ondersteuning voor: tijdens een investeringsronde haalden de founders achter het interactieve platform twee miljoen euro op – waarmee ook de sterke groei van de start-up wordt beloond.

Ambassify, opgericht in 2018, kende het afgelopen jaar namelijk een omzetverdubbeling én een personeelsgroei van 35 procent. Het bedrijf zal de investering aanwenden om de eigen marktpositie te verstevigen, te investeren in zijn medewerkers en employee engagement verder heruit te vinden. Daartoe werkt het bedrijf onder meer samen met experts in behavioral design en machine learning.


3. Nederlandse kweekvleesproducent Meatable haalt bijna 40 miljoen euro op

Als meat murder is, dan is kweekvlees kassa. Dat bewijst Meatable, dat in een Series A investeringsronde maar liefst 47 miljoen US dollar (wat neerkomt op net geen 40 miljoen euro) wist op te halen. Dit brengt het totaal aan opgehaald kapitaal sinds de oprichting in 2018 op maar liefst 60 miljoen dollar.

Kweekvlees of gecultiveerd vlees vormt dan ook een heel interessante, duurzame investering: niet alleen is het een perfect wapen in de strijd tegen klimaatopwarming, er is ook een potentiële markt van drie triljoen dollar. Onder meer Bill Gates is een groot voorvechter van kweekvlees.

Alleen hebben kweekvleesproducenten nog heel wat hordes te nemen, waarvan technologische uitdagingen en schaalbaarheid het meest in het oog springen. Vandaar dat deze investeringen naast indrukwekkend vooral ook broodnodig zijn.

Meatable zal het groeikapitaal gebruiken om enerzijds zijn kleinschalige productie op Biotech Campus Delft gevoelig op te drijven en anderzijds het productportfolio nog meer te diversifiëren. De technologie van Meatable kan immers in gezet worden voor elke diersoort - koeien, varkens en schapen - maar bijvoorbeeld ook vissen. Algemener gesteld wil het bedrijf gebruik maken van de nieuwe financiële injectie om de allereerste producten op te markt te krijgen die in alles voldoen aan de smaak van het grote, vleesetende publiek.

Meatable founders Krijn De Nood en Daan Luining

4. Nieuw Vlaams bedrijf investeert ruim 2,5 miljard euro in uitbouw van open fibernetwerk

Het gloednieuwe Vlaamse bedrijf Fiberklaar wil tegen 2028 1,5 miljoen Vlaamse woningen voorzien van glasvezeltechnologie en heeft daar een investering van 2,5 miljard euro voor veil, die vooral zal gaan naar de technische uitrol en de operationele kosten.

Bedoeling is om tegen 2028 tot een fibernetwerk te komen dat open is voor alle operatoren en serviceproviders (van internet, digitale TV, clouddiensten, gaming, VR, streaming, telefonie …). Proximus en het Zweedse EQT zijn als ervaren fibernetwerkbouwers de hoofdaandeelhouders van Fiberklaar.

Rik Missault, CEO van Fiberklaar (Photo by Merel Hart)

Ten opzichte van andere Europese landen als Spanje, Portugal en Zweden heeft Vlaanderen met een dekking van amper acht procent een grote achterstand wat betreft glasvezelnetwerken. Fiberklaar wil die achterstand de komende zeven jaar wegwerken en maakt hiervoor gebruik van de revolutionaire Fiber to the Home (FTTH)-technologie, die razendsnel, stabiel en onbeperkt dataverkeer toelaat. Die inhaalbeweging is nodig, omdat het internetverbruik van Vlaamse huishoudens - zeker sinds de start van de coronacrisis - sterk is gestegen.


5. Betaal je nieuwe Tesla met bitcoins

‘Technoking of Tesla’ Elon Musk tweette onlangs dat consumenten nu effectief een Tesla kunnen kopen met bitcoins – zij het voorlopig alleen in de VS. Het bericht gaf de koers van de cryptomunt meteen een stevige boost (en die was al goed voor een opmars van 400% (!) in de laatste zes maanden).

Het succes van bitcoins is goed nieuws voor Tesla zelf, aangezien het recent voor 1,5 miljard dollar aan bitcoins inkocht. Minder goed nieuws voor het milieu wel, aangezien bitcoins enorme energievreters en vervuilers zijn – ze hebben een C02-uitstoot die vergelijkbaar is met de jaaruitstoot van 1,8 miljoen auto’s.

Wat er ook van zij, Elon Musk heeft duidelijk een boontje voor digitale betaalmiddelen. Niet alleen steunt hij volop bitcoin, hij tweette onlangs zijn steun voor de cryptomunt Dogecoin. Ook dat aandeel ging als gevolg daarvan als een (SpaceX-)raket de hoogte in.

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief
Connecteer met 92.302 abonnees
Bloovi Magazine

Bloovi brengt 2x per jaar een eigen print magazine uit. Met inspirerende verhalen van spraakmakende ondernemers.

>> vraag hier je gratis exemplaar aan

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief