Elektrisch automark Polestar vindt 550 miljoen dollar (ruim 459 miljoen euro) bij externe investeerders⚡Nieuw investeringsfonds voor start-ups en scale-ups rond gezondheid en duurzaamheid⚡E-commerceplatform rond lokale handel haalt twee miljoen euro op.

1. Elektrisch automerk Polestar vindt 550 miljoen dollar bij externe investeerders

Externe investeerders hebben samen ruim 459 miljoen euro in Polestar gepompt, het dochterbedrijf van de Zweedse autobouwer Volvo dat focust op elektrische wagens in het luxesegment. Reden voor dat optimisme is het feit dat de wereldwijde markt voor elektrische auto’s sterk groeit én dat de technologie erachter steeds betaalbaarder wordt, waardoor elektrisch rijden voor de consument al lang niet meer een onhaalbare investering is.

Tel daarbij op dat Polestar tegen 2030 onder de noemer Polestar 0 de allereerste volledig klimaatneutrale wagen op de markt wil brengen (door het productieproces 100 procent CO2-neutraal te maken), en je beseft waarom het bedrijf zo’n aantrekkelijke target vormt voor – de voornamelijk Chinese – investeerders.

Het is de eerste keer dat Polestar geld ophaalt bij externe investeerders. Met dit groeikapitaal wil de autobouwer onder meer de productontwikkeling versnellen en zijn technologische capaciteit uitbreiden. Sinds begin vorig jaar is Polestar ook actief in ons land: na Brussel en Antwerpen ging in het najaar van 2020 een derde Belgische Space open in hartje Gent.


2. Nederlandse durfkapitaalinvesteerder lanceert nieuw fonds rond duurzaamheid en gezondheid

Onder de noemer Brightlands Venture Partners Fund IV heeft de Nederlandse durfkapitaalinvesteerder Brightlands Venture Partners alweer een nieuw investeringsfonds opgericht. Ditmaal voor start-ups en scale-ups die werken rond duurzaamheid en gezondheid.

Met de eerste closing is meteen al 45 miljoen euro gemoeid, bijeengebracht door vier bestaande investeerders en daarnaast de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland, dat 10 miljoen euro veil heeft voor projecten die focussen op circulaire chemie. Opgeteld participeerde Brightlands Venture Partners de afgelopen jaren al in zo’n veertig bedrijven.

Zowel start-ups en scale-ups in Nederland, België en Noordrijn-Westfalen komen in aanmerking voor dit nieuwe investeringsfonds, waarmee het in de eerste plaats duurzame bedrijven wil boosten die met hun producten of diensten de wereldwijde uitdagingen rond milieu en gezondheid positief impacteren. Sectoren die in aanmerking komen zijn onder meer digitale technologie (big data, AI), agritech en food, biomedische materialen en regeneratieve medicijnen, en circulaire chemie en circulariteit in het algemeen.


3. Nederlands e-commerceplatform dat lokaal shoppen stimuleert krijgt miljoenensteun

Met het e-commerceplatform en de bijhorende app Local Heroes wil de Nederlandse ondernemer Maarten Coumans consumenten aanzetten om online te shoppen bij lokale handelaars. Zijn pitch viel erg in de smaak bij de investeerders in het televisieprogramma Dragon’s Den (bij ons destijds bekend als De Leeuwenkuil op Vier). Wat volgde, was een investering van maar liefst twee miljoen euro, tot dusver de hoogste ooit in het programma.

Online lokaal shoppen biedt niet alleen tegengewicht voor de grote online supermarkten, het is ook een perfect veilige manier om in deze coronatijden boodschappen te doen. Argumenten die ongetwijfeld hebben bijgedragen tot de indrukwekkende investering. De twee investeerders – Michel Perridon en Pieter Schoen – verkrijgen hierdoor een minderheidsparticipatie van 35 procent in Local Heroes.

Aanvankelijk wilde Maarten Coumans zijn platform en app trouwens pas in mei 2020 lanceren, maar door de coronacrisis schakelde hij een versnelling hoger en lanceerde hij in maart 2020. In Hasselt gaat vandaag onder de naam hopr een gelijkaardig Belgisch initiatief van start.