Vlaamse neuroloog onderzoekt brein van ondernemers⚡Intracto doet 17de overname⚡Trekt Coolblue nog dit jaar naar de beurs?

Vlaamse neuroloog onderzoekt brein van ondernemers⚡Intracto doet 17de overname⚡Trekt Coolblue nog dit jaar naar de beurs?

Peter Hinssen is één van de 30 ondernemers en managers die hun brein laten ontleden door topneuroloog Steven Laureys ⚡Intracto heeft met Mia Interactive zijn eerste overname van het nieuwe jaar beet, nummer 17 in het rijtje ⚡Coolblue, dat in 2020 een recordomzet van € 2 miljard behaalde, overweegt nog dit jaar een beursgang ⚡Rima Farhat, Managing Director van Accenture Belgium, is deze week verkozen tot ICT Woman of the Year 2021 ⚡En de Gentse onderneemster Charlotte Matthys wint met haar alcoholvrije gin NONA June een prestigieuze prijs in het Verenigd Koninkrijk.

1. Vlaamse topneuroloog ontleedt brein van topondernemers

Dertig managers en nog eens zoveel serieondernemers, onder wie Peter Hinssen, hebben zich opgegeven als proefkonijn om in het Universitair Ziekenhuis van Luik hun brein te laten ontleden door de Vlaamse professor en neuroloog Steven Laureys. Hij doet dat in het kader van een doctoraatsonderzoek van Frédéric Ooms, een assistent-professor ondernemerschap aan de HEC Management School van de Universiteit Luik, over de vraagstelling waarom sommige managers een eigen bedrijf oprichten en anderen niet. Anders gezegd: welke neurologische verschillen onderscheidt een ondernemer van een manager en in hoeverre kunnen we die hersenen ‘kneden’. De studie wil dus aantonen dat ondernemerschap niet louter een kwestie is van bereidheid om risico’s te nemen en opportuniteiten zien.

We weten nog niet in hoeverre ondernemingszin aangeboren is of ook deels aangeleerd kan worden

Het neurologisch onderzoek, inclusief hersenscans en metingen met elektroden, is reeds een tweede fase van het onderzoek. In een eerste fase, die in september vorig jaar van start ging, werden 700 Waalse ondernemers en managers online bevraagd “We wilden nagaan hoe managers en ondernemers omgaan met onzekerheden”, zegt Laureys daarover in De Tijd.

En verrassend of niet, blijkt dat er wel degelijk duidelijke verschillen bestaan tussen beide onderzoeksgroepen, met name in cognitieve flexibiliteit, de manier waarop mensen zich aanpassen aan verandering. Voor dit onderzoek wordt ook samengewerkt met de Amerikaanse Penn State University en de Hebrew University of Jerusalem.

“We weten nog niet in hoeverre ondernemingszin aangeboren is of ook deels aangeleerd kan worden. Het einddoel is een beter begrip van hoe ondernemers denken, om starters bijvoorbeeld gerichter te kunnen begeleiden in managementscholen”, aldus Steven Laureys in De Tijd.

Monitors Show EEG Reading and Graphical Brain Model. In the Background Laboratory Man Wearing Brainwave Scanning Headset Sits in a Chair with Closed Eyes. In the Modern Brain Study Research Laboratory

2. Intracto maakt zeventiende overname bekend

Het jaar is nog niet goed en wel begonnen of Intracto Group kondigt alweer een nieuwe overname aan, de 17de intussen. Dit keer gaat het om Mia Interactive, een full service digital agency uit Antwerpen, met 20 experts in strategie, web development en online marketing op de payroll.

De enorme groeispurt van Intracto Group de laatste jaren was eigenlijk voor ons een moment om na te denken over de toekomst

“De enorme groeispurt van Intracto Group de laatste jaren was eigenlijk voor ons een moment om na te denken over de toekomst”, zegt Steven Van Duyse, Strategic Director bij Mia Interactive. “Klanten vragen steeds meer om end-to-end ontzorgd te worden. Minder en minder willen ze met een veelheid aan nichebureaus werken omdat alle processen van hun dienstverlening naadloos op elkaar moeten aansluiten. Met Intracto Group zijn we in staat om met het hele team elk digitaal vraagstuk het hoofd te bieden.”

“Naast de expertise in Drupal en Symfony is de ervaring van het team van Mia Interactive in HubSpot een heel sterke troef”, reageert Pieter Janssens, founder & CEO van Intracto Group. “Marketing automation zal de komende jaren alleen maar aan belang winnen en dat we samen met Mia Interactive, naast Salesforce en Adobe, nu de grootste partner van HubSpot worden in België is voor ons team en onze klanten erg waardevol.”

Bij Intracto Group, opgericht in 2005 door Pieter Janssens en naast de hoofdzetel in Herentals met meerdere kantoren in België en Nederland, werken nu al 1.345 mensen.

Steven Van Duyse (Strategic Director bij Mia Interactive) en Pieter Janssens (CEO Intracto Group)

3. Trekt Coolblue dit jaar nog naar de beurs?

Coolblue op de beurs? Het zou dit jaar wel eens bewaarheid kunnen worden. “We zijn momenteel heel hard aan het nadenken om Coolblue naar de beurs te brengen”, liet CEO en oprichter Pieter Zwart gisteren weten in een korte videoboodschap. “Mochten we besluiten dat écht te gaan doen, dan weet ik één ding zeker: ik zal de grootste aandeelhouder blijven en ik zal blijven ondernemen.” Zwart bezit zelf 51% van de aandelen, de overige 49 procent zijn in handen van HAL Holding, de investeringsmaatschappij van de Rotterdamse miljardairsfamilie en havengeslacht Van der Vorm. Het zou vooral laatstgenoemde zijn die aanstuurt op een beursgang.

COVID-19 en dan vooral het thuiswerken heeft Coolblue duidelijk geen windeieren gelegd: de Nederlandse e-commercereus realiseerde vorig jaar een recordomzet van 2 miljard euro (+34%) en zag zijn bedrijfswinst (EBITDA) toenemen van 48 naar 114 miljoen euro. De Belgische verkoop steeg van 370 miljoen euro naar 550 miljoen euro, goed voor ruim een kwart van de totale omzet.

2020 was ook het jaar van uitbreiding en heel wat nieuwigheden. Zo betrad Coolblue de Duitse markt, opende het in België twee nieuwe flagshipstores (Hasselt en Brussel), lanceerde het met Thuiswerkwinkels een eigen dienst waarmee werkgevers in België en Nederland hun medewerkers van een comfortabele thuiswerkplek kunnen voorzien en -last but not least- nam het energiebedrijf ServiceHouse over wat resulteerde in Coolblue Energie alsook in de verkoop van zonnepanelen en laadpalen.


4. Rima Farhat (Accenture) verkozen tot ICT Woman of the Year 2021

Op 11 februari was het International Day of Women and Girls in Science, dus vonden ze het bij Eurostat het moment om nieuwe cijfers vrij te geven. In 2019 waren in Europa 6,3 miljoen vrouwelijke wetenschappers en ingenieurs werkzaam, wat neerkomt op 41% van de totale tewerkstelling in wetenschap en techniek. Slechts in 13 regio’s in de EU en 4 landen ( Litouwen, Bulgarije, Letland en Denemarken) zijn vrouwen in die sector van de arbeidsmarkt in de meerderheid. Beste leerling van de klas is Litouwen (55%), Luxemburg scoort met 28% het slechtst. België (44,8% vrouwelijke wetenschappers en ingenieurs op een nationaal totaal van 510.000) scoort beter dan het Europees gemiddelde.

Nu we het toch hebben over vrouwen in wetenschap en technologie: voor het twaalfde jaar op rij organiseerde Data News de verkiezing van ICT Woman of the Year. Die ging dit jaar naar Rima Farhat, Managing Director en lead of Technology Resources Industry bij Accenture Belgium. Farhat treedt daarmee in de voetsporen van Flow Pilots-CEO Dewi Van De Vyver. De titel van ‘Young ICT Lady of the Year’ ging naar Ayla Cremmery, Technical Consultant at AE.


5. Gentse onderneemster wint prestigieuze Britse prijs

De Gentse onderneemster Charlotte Matthys heeft met haar alcoholvrije gin NONA June een gouden medaille gepakt op de ‘London Low & No Masters competition 2021’, een prestigieuze Britse prijs. “De concurrentie van non-alcoholische gin is in het Verenigd Koninkrijk heel groot. Deze erkenning doet dan ook deugd en geeft ons zin om nog harder door te werken”, reageert de 26-jarige Matthys in Het Nieuwsblad.

NONA Drinks valt duidelijk niet alleen in België in de smaak, de alcholvrije gin van Gentse makelij wordt al verkocht in de buurlanden alsook in Estland en Finland. “Op lange termijn is het doel om ook voet aan de grond te krijgen in de Verenigde Staten en Canada”, maakt Matthys geen geheim van haar ambities.

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief
Connecteer met 91.194 abonnees
Bloovi Magazine

Bloovi brengt 2x per jaar een eigen print magazine uit. Met inspirerende verhalen van spraakmakende ondernemers.

>> vraag hier je gratis exemplaar aan

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief