Cowboy-founders Adrien Roose, Tanguy Goretti en Karim Slaoui

Gisterenavond maakte het Belgische Cowboy op de Micromobility Conference in San Francisco het nieuws bekend dat het zijn e-bikes gaat lanceren in de Verenigde Staten. Ook in Europa wordt verder uitgebreid: met Zweden en Denemarken in de portefeuille komt het totale aantal markten waar Cowboy actief is nu voorlopig op twaalf. In de Verenigde Staten zullen enkel de recentste modellen van Cowboy verkocht worden. Leveringen starten vanaf januari 2022.

“In 2020 verloor de gemiddelde automobilist in New York ondanks de lockdowns een 100-tal uur in files”, vertelt Tanguy Goretti, CTO en mede-oprichter van Cowboy. “Cowboy wil er zijn voor de miljoenen mensen die op zoek zijn naar een zorgeloze manier om te bewegen in hun stad.”

“Het potentieel van de Amerikaanse e-bike markt is dan ook gigantisch: weliswaar minder matuur dan in Europa, maar we zien positieve signalen van snelle ontwikkeling en van een mindswitch in verschillende grote steden – zowel bij fietsers als overheden. De verwachtingen zijn dat de e-bike markt in de VS tegen 2025 met 30 procent zal groeien, tot vier miljard dollar. Het is dus logisch om er met Cowboy aanwezig te zijn.”

In een interview met Bloovi eerder dit jaar liet Goretti, die met zijn vorige start-up al eens zijn kans waagde in San Francisco, duidelijk verstaan dat hij de marktintrede van Cowboy in de VS ziet als een herkansing om alsnog zijn American dream waar te maken.