IT-bedrijf Flow Pilots, dat digitale oplossingen voor maakbedrijven ontwikkelt, heeft samen met Agoria, de sectorale werkgeversorganisatie voor technologiebedrijven, vier grote trends in de maakindustrie in kaart gebracht en er de nodige toelichting rond gegeven.

1. Vraag en aanbod in kaart brengen

De eerste trend is dat maakbedrijven vaak door het bos de bomen niet meer zien, omdat er vandaag een enorme stroom aan providers is die allemaal inspelen op een ander digitaal facet. Bijgevolg moeten digitale transformatiebedrijven heel duidelijk toelichten wat ze precies doen en voor wie. Dat helpt maakbedrijven om vraag en aanbod beter in kaart te brengen.

2. Bedrijven blijven aarzelen door pandemie

Nog opvallend: maakbedrijven blijven door de pandemie aarzelen om door te zetten met hun digitale transformatie, hoewel ze beseffen dat het een must is. Zo zegt 61% van de leidinggevenden dat hun bedrijf nog altijd niet over een volledig geïntegreerd systeem voor het beheer van digitale workflows beschikt. En 94% heeft nog altijd offline workflows zoals functioneringsgesprekken, zakelijke contracten en het goedkeuren van andere documenten.

3. Low risk is populair... maar beperkt

Ten derde blijkt dat heel wat maakbedrijven voor hun procesvereenvoudiging nog kiezen voor zogenaamde off the shelf platformen, die goedkoop en low risk zijn. Bijgevolg werken bedrijven ook soms met een veelheid aan platformen die zelfs overlappende services bieden, maar nooit een totaalpakket. Op maat gemaakte platformen kunnen hier het antwoord zijn.


“Het is belangrijk dat bedrijven in zee gaan met een digitaliseringspartner die hun bedrijfscultuur kent. Een partner die dichtbij is, kort op de bal kan spelen en het hele digitaliseringsproces op de voet kan volgen”, aldus Dewi Van De Vyver, CEO van Flow Pilots.

4. Meer contact met eindgebruiker

Ten slotte is er meer contact nodig tussen producent en eindgebruiker. Eindgebruikers willen immers de herkomst van hun product kunnen traceren, en voor bedrijven is het waardevol te weten hoe die eindgebruikers hun product gebruiken. Dat helpt hen om hun producten en processen te verbeteren.

Beide onderzoekspartners komen ook nog met verschillende tips:

  • breng je digitale noden in kaart en zoek dan de juiste partner
  • durf investeren in digitalisering als je als organisatie wil groeien
  • ga bij voorkeur voor een duurzaam, door een lokale digitaliseringspartner op maat gemaakt platform
  • verbind je eindklant met je leverancier, om de meerwaarde van je product transparant te kunnen tonen.