Het bestuur van Hima (het vroegere FEBIN)

Goed en slecht nieuws voor de doe-het-zelfsector in ons land: enerzijds groeide die – onder meer dankzij de coronacrisis – met bijna 15%, anderzijds zijn er de huizenhoge uitdagingen van de toegenomen vraag naar duurzame producten, de aanhoudende onzekerheid in de wereldwijde toevoerketens, en de explosief gestegen grondstof- en transportprijzen.

Daarom wil vakfederatie Hima (Home Improvement Manufacturers Association), het vroegere FEBIN dat in 1999 het levenslicht zag, op Europees niveau afspraken maken om de spanningen tussen retailers en fabrikanten weg te werken. Heel concreet roept Hima op tot grensoverschrijdende samenwerking, data-uitwisseling en wederzijds begrip.

In volle pandemie hebben we als federatie de krachten gebundeld met onze Europese en internationale tegenhangers

“In volle pandemie hebben we als federatie de krachten gebundeld met onze Europese en internationale tegenhangers”, aldus Piet De Coninck, gedelegeerd bestuurder van Hima. “Onderlinge afspraken moeten een antwoord bieden op potentiële conflicten tussen retail, distributeurs en fabrikanten.”

Dit is namelijk geen Belgisch probleem, alle landen rondom ons maken hetzelfde mee: verstoorde toevoerketen, consumenten én beleidsmakers die meer duurzame producten vragen, de almaar snellere digitale samenleving die het winkelgedrag verandert en het verwerken en analyseren van data complexer maakt … Als vakfederatie willen we onze leden ondersteunen met inzichten in al die trends.”