Hasselt fungeert vanaf maandag als testmarkt voor de eerste online supermarkt van ons land ⚡Coolblue heeft meer tijd nodig om zijn beursgang terdege voor te bereiden en wordt door insiders gewaardeerd op drie tot zes miljard euro ⚡ Het Belgische Unifiedpost Group doet een bod van 113 miljoen euro op het Duits Crossinx ⚡ Het Leuvense Materialise pioniert in 3D-printing voor klassieke bedrijven ⚡ Intracto Group slaat voor de tweede keer in één week tijd toe in Amsterdam.

1. Hasselt verwelkomt eerste websupermarkt van ons land

Eind deze maand kunnen de inwoners van Hasselt hun boodschappen doen bij hopr. Het kersverse bedrijf van ondernemer Stijn Martens is meteen de eerste Belgische online supermarkt, die dus 100% op e-commerce draait en geen enkele fysieke winkel heeft. De klant doet zijn inkopen online via de website en krijgt vervolgens zijn boodschappen (gratis) aan huis of op de werkplek geleverd, op een moment naar keuze. De levering gebeurt met een volledig elektrische bestelwagen. Het aanbod van hopr omvat een compleet assortiment verse producten, inclusief bereide maaltijden, en telt een resem A-merken.

De nieuwe speler op de Belgische retailmarkt doet erg denken aan Picnic dat sinds de opstart in 2015 in Nederland heel succesvol is. Martens maakte zijn plannen voor Hopr eind 2019 al bekend maar moest die door de uitbraak van de coronacrisis terug in de vriezer steken. Er zou ook al een akkoord zijn met een Belgisch investeringsfonds die geld in hopr wil pompen, op voorwaarde dat de doelstellingen tijdens de opstartfase worden gehaald.

Binnen drie tot vijf jaar willen we voor heel Vlaanderen beschikbaar zijn”, zegt de Hopr-founder in De Tijd. Als alles volgens plan verloopt, zal ook de rest van België volgen.


2. Coolblue wordt gewaardeerd op 3 tot 6 miljard

Met de (uitgestelde) beursgang in het verschiet wordt de Nederlandse webwinkel Coolblue, die ook veel Belgische klanten telt, volgens insiders geschat op een waardering van drie tot zelfs zes miljard euro. Niet slecht voor wat in 1999 begon als een project van drie studenten die besloten om vanuit hun kot mp3-spelers te gaan verkopen…

Dat de geplande beursgang werd uitgesteld tot de herfst, is enigszins verrassend te noemen: het bedrijf leek er namelijk helemaal klaar voor en doorgaans wil men dat er zo snel mogelijk doordrukken. Alleen zouden de aandeelhouders nog beter voorbereid aan de start willen komen en nog ook eerst wat praktische zaken afgehandeld zien, meldt Het Financieele Dagblad. Ook het feit dat CFO Daphne Smit binnenkort met zwangerschapsverlof gaat, speelt volgens de Nederlandse krant mee in die beslissing.

Veel haast moet Coolblue echter niet hebben: als gevolg van de lockdown boomt de online handel als nooit tevoren, en daar plukt ook het snelgroeiende Nederlandse bedrijf van Pieter Zwart de vruchten van. Zo groeide de omzet vorig jaar met maar liefst 34% én is het bedrijf winstgevend, wat voor een webwinkel meer uitzondering dan regel is.


3. Belgische Unifiedpost Group doet monsterovername

De Belgische fintech-speler Unifiedpost Group heeft het Duitse Crossinx overgenomen voor de som van 113 miljoen euro. Een astronomisch bedrag, zeker als je weet dat de vooropgestelde omzet van deze in Frankfurt en Main gevestigde facilitator van financiële procesautomatisatie maar één tiende daarvan bedraagt.

“Door de combinatie van de oplossingen zullen voor het eerst uitgebreide en out-of-the-box-producten beschikbaar zijn voor alle klantensegmenten”, lezen we in het persbericht waarin de overname wereldkundig wordt gemaakt.

Oprichter en CEO Hans Leybaert

De acquisitie komt zes maanden na de beursgang van Unifiedpost Group en onderstreept de steile ambities van het bedrijf dat door CEO Hans Leybaert werd opgericht met het oog op ontwikkeling van technologie voor documentverwerking.

Met Crossinx in portefeuille krijgt Unifiedpost Group nu toegang tot de cruciale Duitse markt en groeilanden als Hongarije. En uiteraard kunnen alvast de naar schatting 320.000 klanten van Crossinx nu ook tot die van het Belgische bedrijf worden gerekend.


4. Leuvense 3D-printingbedrijf neemt Amerikaanse sectorgenoot over

Het Leuvense Materialise is gespecialiseerd in 3D-printoplossingen en -software – met focus op onder meer industriële spelers, de medische sector en sportmerken – en draait een omzet van 170 miljoen euro. Maar het in 1990 opgerichte bedrijf wil nu met 3D-printing ook doorbreken in de eerder traditionele, klassieke maakindustrie, waar de technologie vooral belangrijk kan worden bij industriële serieproductie.

Met dat oogmerk nam Materialise nu de Amerikaanse speler Link 3D over. Die ontwikkelde een softwareplatform dat 3D-printers naadloos en geïntegreerd laat samenwerken met het machinepark van het bedrijf in kwestie én met de big data die uit de hard- en software worden gegenereerd.

Over de overnameprijs wil Materialise niet officieel communiceren maar het bedrag zou in de buurt liggen van wat het bedrijf in 2017 betaalde om AC Tech in bezit te krijgen. Toen was daar een stevige som van maar liefst 36 miljoen euro mee gemoeid.


5. Intracto Group haalt in één week tijd tweede Amsterdams bedrijf binnen

Na de overname van digital marketing agency Orangedotcom (30 werknemers) vorige week maakte Intracto Group gisteren bekend dat het zich opnieuw heeft versterkt met een bedrijf uit Amsterdam. Dit keer gaat het om mediabureau Zoekhelden, dat 15 experts in zijn rangen heeft.

Zoekhelden zal vanuit campus (benaming die Intracto gebruikt voor haar verschillende vestigingen) Amsterdam opereren en samen met Orangedotcom en Booming (Amsterdams performance-agency dat in oktober 2020 werd overgenomen) transformeren naar een sterk geïntegreerd media- en online marketingteam.

Pieter Janssens (links) met het managementteam van Zoekhelden

Daarnaast zal het managementteam van Zoekhelden een actieve rol spelen in het verder ontwikkelen van off- of online media-adviesdiensten binnen de andere campussen in Nederland en België.

De tel van het aantal acquisities zijn we intussen al lang kwijt maar de groeispurt van Intracto Group in de voorbije maanden is best spectaculair te noemen. Door de snelle opvolging van overnames in binnen- en buitenland wil het Herentalse bedrijf dat in 2005 door Pieter Janssens - die vandaag nog steeds CEO is - werd opgericht een sterk internationaal netwerk van gespecialiseerde bureaus uitbouwen.