De Nederlandse e-bikefabrikant VanMoof, die laatst nog een pop-up vestiging in Brussel opende vlak bij zijn Belgische concurrent Cowboy, heeft tijdens een Serie C-ronde maar liefst 128 miljoen dollar (108 miljoen euro) aan groeikapitaal opgehaald. Naast inbreng van bestaande aandeelhouders werd er geld in het bedrijf gepompt door onder meer Amerikaans-Aziatische investeringsfonds Hillhouse en door Gillian Tans, in een vorig leven actief als CEO bij booking.com.

De afgelopen twee jaar wist VanMoof in totaal 182 miljoen dollar aan investeringen binnen te rijven. Daarmee mag het Amsterdamse merk zich nu ‘het meest gefinancierde e-bikebedrijf ter wereld’ noemen.

Met het verse geld wil VanMoof, opgericht door de broers Ties en Taco Carlier, zo snel mogelijk opschalen aangezien er nog steeds geen sprake is van winst. En die groei moet in de eerste plaats komen van de verkoop van tien miljoen - volledig zelf ontworpen en geproduceerde - e-bikes in de komende vijf jaar. Een heel straf streven, aangezien VanMoof tussen 2009 en nu ‘slechts’ 155.000 e-bikes wist te verkopen. En dus zal de eigenzinnige Nederlandse fietsfabrikant het vers opgehaalde kapitaal vooral gebruiken om zijn productiecapaciteit aanzienlijk te verhogen.