Nederlandse start-up haalden in 2021 een recordbedrag van 5 miljard euro op. Dat is maar liefst drie keer meer dan in 2020, dat met 1,7 miljard euro ook al een recordjaar was. Dat schrijft MT/Sprout, dat de cijfers opvroeg bij startup-analist Golden Egg Check. De verklaring is vooral te vinden in het feit dat er in 2021 verschillende megadeals werden gesloten. Bovendien kan het bedrag nog stijgen, aangezien niet alle investeringen intussen gerapporteerd zijn.

Het leeuwendeel van de 5,1 miljard euro bestaat uit zogenaamde later stage-investeringen bij gevestigde start-ups. Op die manier slaagden tien bedrijven er samen in 58 procent van het recordbedrag binnen te halen, met als top-drie Mollie (665 miljoen euro), Messagebird (662 miljoen euro) en Picnic (600 miljoen euro). Messagebird voerde vorig jaar de lijst aan, met 170 miljoen euro. Een bedrag dat het in 2021 dus bijna verviervoudigde.

Keerzijde van die medaille is dat die spectaculaire kapitaalgroei niet te zien is bij beginnende start-ups: het aantal early stage-investeringen (met een bedrag tot 1 miljoen euro) lijkt namelijk te stagneren.