De eerste volledig op zonne-energie aangedreven elektrische gezinsauto ter wereld, zo kondigde Lex Hoefsloot, medeoprichter en CEO van het Helmondse techbedrijf Lightyear, drie jaar geleden zijn droomproject aan. Gisteren raakte bekend dat de Lightyear One niet in Nederland maar in Finland zal worden gebouwd. Na een grondige selectieprocedure die meer dan een jaar duurde, heeft Lightyear voor de productie van zijn elektrische zonneauto immers een intentieverklaring ondertekend met Valmet Automotive.

Het Finse bedrijf heeft meer dan 50 jaar ervaring met het bouwen van grote en bekende automerken, evenals het begeleiden van start- en scale-up bedrijven naar productie. Meer dan 1,7 miljoen voertuigen – zoals Mercedes-Benz, Saab en Porsche – hebben de productielijnen in Uusikaupunki verlaten.

Wat mee de doorslag zal gegeven hebben, is dat Valmet Automotive als pionier al dan 10 jaar elektrische voertuigen produceert, dat het beschikt over een eigen batterijproductielijn en onlangs ook investeerde in aanvullende engineering- en testmogelijkheden voor de ontwikkelingen van aandrijflijnen voor elektrische voertuigen.

Lightyear haaldedit voorjaar nog 40 miljoen euro op in een investeringsronde die werd geleid door Zero Point Holding, het investeringsvehikel van een Zwitserse familie, en zou naar verluidt ook een beursgang overwegen. Voor de productie van een betaalbaar model voor de massamarkt is immers heel veel geld nodig.

De eerste prototypes van de Lightyear One zullen in januari 2022 de fabriek in Finland verlaten. In de zomer van dat jaar volgt de productie van de eerste serie van 946 auto’s. Er zijn intussen al zo’n 130 bestellingen voor de Lightyear One. Prijskaartje: 150.000 euro. In 2024 moet een goedkoper model van minder dan 50.000 euro op de markt komen.