(©Ubisoft)

Het Franse gamingbedrijf Ubisoft lanceert vandaag als grote speler in de sector NFT’s ofte non-fungible tokens als unieke items die in zijn games (Far Cry, Assassin’s Creed …) kunnen worden gebruikt. Naar eigen zeggen ziet Ubisoft deze introductie als een grootschalig experiment, gebaseerd op vier jaar onderzoek naar blockchain-technologie. Het ziet dit platform, dat Ubisoft Quartz werd gedoopt, als de eerste stap richting “een integraal metaverse”.

“Dankzij ons onderzoek zien we hoe de gedecentraliseerde aanpak van blockchain spelers tot stakeholders van onze games kan maken”, aldus Nicolas Pouard, vicepresident van Ubisofts Strategic Innovation Lab. “De waarde die ze creëeren door de tijd die ze aan onze games besteden, de items die ze in-game kopen of de inhoud die ze online creëren, komt namelijk terug in hun handen.”

De aankondiging van Ubisoft viel echter niet in goede aarde bij gamingfans: de trailer kreeg op YouTube maar liefst 95% dislikes, waardoor die intussen offline werd gehaald. De kritiek is vooral gebaseerd op het feit dat de NFT’s Ubisoft winst zullen opleveren in plaats van meerwaarde creëren voor de spelers zelf.