Jumbo en Gorillas gaan voor langere termijn een strategische samenwerking aan in Nederland en Vlaanderen. Daarmee is eerstgenoemde de eerste Nederlandse supermarktketen die in het systeem van flitsbezorging stapt.

Beide partijen zijn ervan overtuigd dat zij van elkaars expertise kunnen profiteren en tegelijkertijd hun eigen marktpositie kunnen versterken. De samenwerking met Jumbo gaat nog dit kwartaal van start en wordt snel opgeschaald. De twee bedrijven willen ook hun marketingactiviteiten op het gebied van razendsnelle bezorging bundelen en zien mogelijkheden voor gezamenlijke locaties.

Jumbo zal een groot deel van haar assortiment aan Gorillas leveren, waardoor online klanten van de supermarktketen (die sinds eind 2019 ook in België actief is) in stedelijke gebieden de mogelijkheid krijgen om hun aankopen binnen maximum 10 minuten door de fietskoeriers van Gorillas te laten bezorgen.

De flitsbezorger, met hoofdzetel in Berlijn, is op dit moment al actief in 11 Nederlandse steden en 2 Belgische steden (Antwerpen en Brussel). In beide landen heeft het bedrijf in 2022 verdere expansie op de planning staan. Gorillas sloot eerder al gelijkaardige samenwerkingsovereenkomsten met nationale retailers in Groot-Brittannië (met Tesco) en Frankrijk (Casino Group).

“Bij Jumbo kijken we met grote belangstelling naar de laatste ontwikkelingen in de markt voor online boodschappen. Nieuwe toetreders zoals Gorillas brengen veel innovatiekracht mee en dat houdt ons scherp”, aldus CEO Frits van Eerd. “We merken dat online klanten in de grote steden op bepaalde momenten behoefte hebben aan het razendsnel thuisbezorgd krijgen van hun boodschappen. Door deze samenwerking kunnen we onze service weer verder uitbreiden en vergroten we de keuzemogelijkheden.”

Kagan Sümer, oprichter en CEO van Gorillas, reageert als volgt: “Nog geen jaar na de lancering van Gorillas in Nederland en België ben ik enorm trots om dit strategische partnership van start te laten gaan met zo’n vertrouwd begrip als Jumbo. Beide bedrijven delen veel gemeenschappelijke waarden; we zijn ondernemers in hart en nieren die toegewijd zijn om de best mogelijke ervaring aan onze klanten te bieden en tegelijkertijd continu te innoveren.”