Tractonomy-founders Geert Dorme en Keshav Chintamani

Magazijnen en fabrieken hebben vandaag veel weg van een mierennest. Honderden mensen duwen er karretjes of pallets voort of rijden er met vorkliften rond. Tractonomy wil de logistiek in de e-commerce transformeren met autonome robots die ladingen van A naar B brengen. In 2026 wil de Gentse start-up een wereldspeler zijn.


  • Wie? Keshav Chintamani
  • Sinds? 2019
  • Werknemers? 5
  • Omzet? Mikt op 600.000 euro in 2023
  • Funding? 1,4 miljoen euro (seed investeerders, VLAIO en Europese fondsen)

Keshav Chintamani werkte in de ruimtevaartindustrie en bij onderzoeksinstelling imec. Daar raakte hij in de ban van de mogelijkheden van autonome robots. “In de logistiek boomt de automatisatie. E-commerce blijft groeien en blijft jaar na jaar nieuwe recordcijfers optekenen. Consumenten verwachten customized producten en ze verwachten die ook nog eens meteen. Bedrijven zoeken naar oplossingen om hun logistieke processen efficiënter te maken. Zeker op de krappe arbeidsmarkt van vandaag, waar ze steeds moeilijker personeel vinden.”

“Mijn eerste idee waren coöperatieve robots, eigenlijk een team van robots die zichzelf assembleren in de juiste configuratie. Maar dat idee was nog te complex voor de meeste bedrijven en industrieën.”

Robots die 1.000 kilo manoeuvreren

Chintamani gooide het over een andere boeg. Tractonomy ontwikkelde robots ‘solutions’ die karren kunnen voorttrekken in magazijnen en fabrieken. “In grote logistieke hallen rijden honderden, soms zelfs duizenden, van die karretjes rond met producten en volledige palletten. Ze zijn meestal zwaar, log en traag. Het manoeuvreren gaat moeizaam en is slecht voor de ergonomie van de werknemers die de karretjes manueel moeten verplaatsen. Onze robots kunnen ladingen tot 1.000 kilogram trekken. Zo maken we de logistiek in die magazijnen en fabrieken veel performanter.”

“Na de autonome robots die karretjes verplaatsen, hebben we ook een oplossing gebouwd voor palletten. Al die vorkliften in magazijnen en fabrieken zijn duur, want ze vragen veel mankracht. Bovendien zijn ze gevaarlijk, er gebeuren veel accidenten mee. Onze robots kunnen pallets naar de juiste plek brengen.”

Robots-as-a-Service voor kmo’s

Met een Robots-as-a-Service (RaaS) formule wil Tractonomy de autonome robots ook toegankelijk maken voor kleine en middelgrote ondernemingen, zegt Chintamani. “Amazon heeft de middelen om die robots zelf aan te kopen of te bouwen, kmo’s hebben die niet. Wij hebben leasingformules en we kunnen de robots vanop afstand onderhouden. Zo kunnen kmo’s ook innovatieve technologie inzetten voor hun logistiek en kunnen ze de concurrentie met de grote spelers toch aan.”

“In 2023 brengen we een radicaal nieuwe sleeprobot op de markt. De markt voor autonome robots groeit razendsnel. In 2026 willen we een wereldspeler zijn in autonome oplossingen voor de e-commercelogistiek.”


Elke week stellen we in - willekeurige volgorde - een bedrijf voor uit de lijst van 30 meest innovatieve tech start-ups en scale-ups die Omar Mohout speciaal voor Bloovi samenstelde en die we de Flanders Tech 30 doopten. Deze bedrijven kwamen al aan bod:

  1. D-CRBN
  2. Foodpairing
  3. SoundTalks
  4. Goodless
  5. Swimtraxx / Capetech
  6. Solergie
  7. IVEX
  8. IPEE
  9. GSR-DEME
  10. Slimbox
  11. QelviQ
  12. CoMoveIT
  13. Moonbird
  14. Araani
  15. CADSkills
  16. Alberts
  17. Westray
  18. Urban Crop Solutions
  19. Tractonomy