Seafar-founder Louis-Robert Cool

De war for talent treft ook de binnenvaart. Rederijen vinden amper kapiteins voor hun binnenschepen. De Antwerpse start-up Seafar maakt die zeldzame profielen dubbel zo productief, door de kapiteins te verhuizen van hun boot naar een controlecentrum aan wal. Goed voor de economie, goed voor de planeet.


  • Wie? Louis-Robert Cool
  • Sinds? 2018
  • Werknemers? 35
  • Omzet? Niet bekend
  • Funding? Niet bekend

De binnenvaart kampt met een enorm personeelstekort, vertelt Seafar-founder Louis-Robert Cool. “Daardoor kunnen rederijen hun binnenschepen lang niet zo efficiënt inzetten als ze zouden willen. Om de klok rond te mogen varen, moeten er twee kapiteins aan boord zijn. Maar die twee kapiteins zijn natuurlijk niet de hele tijd aan het varen. Een binnenschip ligt zowat de helft van de tijd aan wal om te laden en te lossen. Op die momenten kunnen die twee kapiteins, die ontzettend moeilijk te vinden zijn, dus niets doen.”

“Die situatie beperkt de hele industrie. Daarom zijn wij met Seafar semi-autonome schepen beginnen ontwikkelen voor de binnenvaart. We verhuizen de kapitein van het binnenschip naar een controlecentrum aan wal. Zo maken we die zeldzame kapiteinsprofielen 50 procent productiever. Als één schip aan wal ligt om te laden of te lossen, kan die kapitein vanuit het controlecentrum een ander schip voor zijn rekening nemen. Op die manier kunnen we dus méér binnenschepen laten varen, zonder dat er extra personeel voor nodig is.”

30 schepen

Momenteel zijn 15 schepen uitgerust met de technologie van Seafar. Tegen het einde van 2023 moeten dat er al 30 zijn. “Het vaarproces verloopt nog heel gecontroleerd”, legt Cool uit. “Onze technologie staat al behoorlijk ver. Het is vooral de regulering in Nederland en Duitsland die ons nog tegenhoudt om al een pak verder te gaan. De binnenvaart is streng gereguleerd. Dat is logisch, je wil natuurlijk geen enkel risico nemen met de veiligheid. Het heeft geen zin dat we ons opjagen over dat trage proces. We werken samen met de overheid. Hoe meer we leren uit deze experimentele fase en de pilootprojecten die lopen, hoe sneller we doorbraken kunnen forceren.”

Dat is niet alleen om economische redenen belangrijk, ook het duurzaamheidsaspect speelt een grote rol. “Om de Europese ambities van de Green Deal op vlak van watergebonden transport te behalen, hebben we nood aan meer scheepscapaciteit. Maar deze doelstellingen staan in contrast met de krimpende personeelsaantallen in de sector, en net daar kan onze technologie een oplossing bieden.”

Van binnenvaart naar kustvaart?

Vandaag ligt de focus op binnenvaart, in de toekomst kijkt Seafar ook naar de kustvaart. “Mensen vragen ons ook wel eens of we ook grote containerschepen autonoom willen laten varen. Maar dat is een totaal andere business case. De bemanning van die containerschepen is veel internationaler, de grote rederijen rekruteren hun kapiteins over de hele wereld. Het personeelsgebrek waar de binnenvaart op botst, speelt daar dus veel minder. Ook de regulering is opnieuw totaal anders. We hebben onze handen voorlopig meer dan vol met semi-autonome kust- en binnenschepen.”


Elke week stellen we in - willekeurige volgorde - een bedrijf voor uit de lijst van 30 meest innovatieve tech start-ups en scale-ups die Omar Mohout speciaal voor Bloovi samenstelde en die we de Flanders Tech 30 doopten. Deze bedrijven kwamen al aan bod:

  1. D-CRBN
  2. Foodpairing
  3. SoundTalks
  4. Goodless
  5. Swimtraxx / Capetech
  6. Solergie
  7. IVEX
  8. IPEE
  9. GSR-DEME
  10. Slimbox
  11. QelviQ
  12. CoMoveIT
  13. Moonbird
  14. Araani
  15. CADSkills
  16. Alberts
  17. Westray
  18. Urban Crop Solutions
  19. Tractonomy
  20. Bloomlife
  21. On-Hertz
  22. Magics Technologies
  23. dotOcean
  24. Morrow
  25. Seafar