(© Wim Decoo)

Een schip dat autonoom vaart door de haven van Antwerpen om bodemkaarten te maken, vaartuigen van de marine die autonoom voor de kust patrouilleren, radarsystemen die ongewenste schepen weghouden van offshore windparken: de technologie van dotOcean maakt het allemaal mogelijk. De tech scale-up uit Brugge automatiseert vaartuigen en dataprocessen om de scheepvaart veiliger, flexibeler en productiever te maken.


  • Wie? Virya Energy als hoofdaandeelhouder en oprichters Koen Geirnaert, Sebastien Deprez, Peter Staelens
  • Sinds? 2008
  • Werknemers? 25

dotOcean werkt rond twee pijlers, legt oprichter Koen Geirnaert uit. “Ons SaaS-platform verzamelt en analyseert data zowel aan boord van het vaartuig als van sensoren aan de wal en die data laat een kapitein op een vaartuig of operators toe om betere en slimmere beslissingen te nemen.”

“Maar we gaan ook nog een stap verder, door vaartuigen volledig autonoom en zelfstandig te laten varen zonder mensen aan boord met beperkte interventie van buitenaf.”

Patrouilleren, afval opvissen en windparken beschermen en monitoren

“We focussen ons op de kleinere vaartuigen”, aldus Geirnaert. “Niet de grote containerschepen of de zeetankers, wel de schepen die in en rond de havens varen. Dat kunnen patrouilleboten van de kustwacht of de havenautoriteiten zijn, maar dus ook schepen die afval uit het water vissen of vaartuigen die data capteren om gedetailleerde hydrografische kaarten op te stellen. Vaak volgen die vaartuigen altijd hetzelfde traject, om onderweg steeds dezelfde taken uit te voeren. Dat maakt ze perfect geschikt voor automatisatie.”

“Ook offshore windparken zijn een belangrijke doelmarkt geworden. Daar kan onze technologie bijvoorbeeld de omgeving monitoren en waarschuwen wanneer ongeautoriseerde schepen het gebied rond de windparken binnenkomen of zorgen voor efficiënter monitoring van onderzeese infrastructuur zoals kabels en funderingen. Belgische bedrijven spelen een wereldwijde pioniersrol in offshore windenergie, daar liggen nog heel wat mogelijkheden.”

Data centrische aanpak en zwermtechnologie

De aanpak van dotOcean is data centrisch waar vaartuigen en sensoren in eenzelfde netwerk opereren en data delen. Op die manier kunnen meerdere vaartuigen in parallel aangestuurd worden om te werken aan eenzelfde taak. Bijvoorbeeld voor het inspecteren van de bodem of om te patrouilleren dienen grote gebieden op zee worden gescand. Dit gebeurt veel efficiënter door deze taak door meerdere vaartuigen parallel te laten uitvoeren.

dotOcean heeft unieke software ontwikkeld om een zwerm van vaartuigen en/of bij uitbreiding voertuigen als collectief aan te sturen. Net zoals bij mensen het sneller vooruit gaat als er wordt samengewerkt kan er een enorme efficiëntiewinst worden geboekt als robots gaan samenwerken.


Elke week stellen we in - willekeurige volgorde - een bedrijf voor uit de lijst van 30 meest innovatieve tech start-ups en scale-ups die Omar Mohout speciaal voor Bloovi samenstelde en die we de Flanders Tech 30 doopten. Deze bedrijven kwamen al aan bod:

  1. D-CRBN
  2. Foodpairing
  3. SoundTalks
  4. Goodless
  5. Swimtraxx / Capetech
  6. Solergie
  7. IVEX
  8. IPEE
  9. GSR-DEME
  10. Slimbox
  11. QelviQ
  12. CoMoveIT
  13. Moonbird
  14. Araani
  15. CADSkills
  16. Alberts
  17. Westray
  18. Urban Crop Solutions
  19. Tractonomy
  20. Bloomlife
  21. On-Hertz
  22. Magics Technologies
  23. dotOcean