Als gevolg van de lockdown zijn online vergaderingen eerder regel dan uitzondering geworden maar Apeiron, een bedrijf uit Mortsel dat is gespecialiseerd in milieuservices, gaat op vlak van telewerken nog een flink stapje verder. Als eerste Belgische bedrijf hebben ze een werkplek in virtual reality gecreëerd waar alle collega’s elkaar kunnen ontmoeten.

Yondr, een immersive media agency gespecialiseerd in VR en AR, zorgde voor de implementatie van het VR-platform Glue. Alle medewerkers van Apeiron kregen een VR-headset en toonden zich na de eerste sessie meteen enthousiast. Het bedrijf volgt zo het voorbeeld van enkele grote buitenlandse spelers zoals KLM AirFrance.

Duurzaam samenwerken dankzij VR

Apeiron adviseert andere bedrijven over het veilig, duurzaam en toekomstbestendig gebruik van chemicaliën en heeft klanten uit alle hoeken van de wereld. “Als organisatie staan wij dus ver af van de virtual reality wereld, maar het past wel perfect bij onze missie. Wij willen het verschil maken en werken aan een circulaire economie”, aldus Hiram Moerman, managing partner van Apeiron.

Een duurzame samenwerking staat voor ons centraal, zowel binnen het team als met onze klanten. VR speelt daar perfect op in

“Duurzaam kunnen omspringen met chemicaliën vraagt om verfrissende ideeën en creatieve brainstormsessies. Zoals veel bedrijven deden wij dit het voorbije jaar van thuis uit via een video call, maar we botsten al snel op de beperkingen. Voor een inspirerende gedachtewisseling heb je whiteboards en post it’s nodig, moet je gemakkelijk met elkaar kunnen praten, presentaties delen, in groepjes gaan zitten. Het is vooral belangrijk om samen in een ruimte te zitten. Virtual reality trok daarom al snel onze aandacht.

“Een duurzame samenwerking staat voor ons centraal, zowel binnen het team als met onze klanten. VR speelt daar perfect op in. Door virtueel te communiceren met onze collega’s en klanten in het buitenland, verkleint onze ecologische voetafdruk. Het sluit ook nog eens perfect aan bij onze missie.”

“En tot slot zitten we als bedrijf graag mee in de technologische spits. Het houdt ons scherp en zo bouwen we een brug naar de toekomst. VR is voor ons een logische stap naar een hybride werkomgeving in een post-COVID-tijdperk. Digitaal werken next level, naast echt contact.”