Founders Stéphane Ronse (Foodbag) en Anders Asarby (Smartmat)

Colruyt Group heeft een belang van 41,36% (prijskaartje: zo’n 27 miljoen euro) verworven in Smartmat, de Belgische leverancier van maaltijdboxen onder de merken Foodbag en 15gram. Als gevolg van deze transactie bezit de retailgroep nu evenveel aandelen als Korys - de investeringsmaatschappij van de familie Colruyt die zich al in 2016 had ingekocht in het food e-commercebedrijf - waardoor de familie Colruyt met 82,72% meteen ook meerderheidsaandeelhouder wordt. De oprichters van Smartmat (CEO Stéphane Ronse en Anders Asarby) behouden samen nog 17,28% aandelen.

Met de investering in maaltijdboxen en in de ontwikkeling van het nieuwe concept Rayon, een online supermarkt met thuislevering in heel België, wil Colruyt Group zijn klantgericht aanbod in de Belgische online voedingsmarkt verder uitbreiden.

Colruyt Group en Smartmat werken al samen sinds 2019: de ‘One Meal Box’ van Foodbag is te koop bij de OKay-winkels en ook een aantal Collect&Go-filialen dienen als afhaalpunt voor de populaire maaltijdboxen van Foodbag. Beide Belgische bedrijven zien ook mogelijkheden in het uitwisselen van expertise op het gebied van logistiek, distributie, en dergelijke om de (kosten)efficiëntie van de online- dienstverlening te verbeteren.

Voor ons is de toetreding van Colruyt Group in ons kapitaal een logische stap: met de verankering van ons partnership zullen we onze bestaande relatie nog meer kunnen uitbreiden en versterken”, reageert Stéphane Ronse, founder van Foodbag en tevens CEO van Smartmat. “ We gaan nu de complementariteit met bestaande producten en diensten verder onderzoeken en uitdiepen. Voor ons biedt dit erg veel interessante en mooie opportuniteiten”, klinkt hij enthousiast.

Het samengaan met een dynamisch groeibedrijf als Smartmat is een nieuwe belangrijke stap voor Colruyt Group om verder te groeien in gemakkelijkheidsoplossingen voor onze klanten

“Het samengaan met een dynamisch groeibedrijf als Smartmat is een nieuwe belangrijke stap voor Colruyt Group om verder te groeien in het aanbieden van gemakkelijkheidsoplossingen aan onze klanten”, aldus Tom De Prater, verantwoordelijke e-commerce food bij Colruyt Group. “Het laat ons toe ons productaanbod verder te vervolledigen én te groeien in thuisleveringen.”

Marc Hofman, COO Retail bij Colruyt Group, ziet nog andere nieuwe opportuniteiten: “Naast de strategische online match delen wij ook dezelfde waardengedreven visie op het vlak van lokale sourcing, focus op seizoensgebonden producten, aandacht voor duurzame verpakkingen, het vermijden van voedselverspilling en klantgerichte dienstverlening.”