Ondanks de coronacrisis en bijhorende lockdownmaatregelen hebben Belgische werkgevers helemaal niet aan aantrekkingskracht moeten inboeten. Integendeel, de employer brands van bedrijven zijn net sterker geworden.

Zowat iedereen had gedacht dat de werknemersaantrekkelijkheid als gevolg van de crisis een forse duik zou nemen (zoals dat na de financiële crisis in 2008 ook was gebeurd), maar het omgekeerde blijkt waar: uit de jaarlijkse bevraging van Randstad Belgium blijkt dat de gemiddelde score van de employer brands van Belgische bedrijven zelfs omhoog ging in vergelijking met vorig jaar.

De farmaceutische industrie blijft het aantrekkelijkst, op de hielen gezeten door -toch wel verrassend- de luchtvaartsector. Janssens Pharmaceutica is voor de vijfde keer de meest aantrekkelijke werkgever en wordt daarmee absolute recordhouder.

Twee nieuwe brands duiken op in de lijst van aantrekkelijkste bedrijven: Seris en Nike staan respectievelijk op de tweede en derde plaats, waarbij Nike vooral goed scoort bij jongeren. Bayer en DPG Media maken de topvijf compleet.

Ook de bank- en verzekeringssector krijgt goede punten, maar dan vooral als werkgevers die thuiswerk en coronaveilig werk faciliteren. AG Insurance scoort hier het best.

Nieuwe beoordelingscriteria

De mogelijkheid tot thuiswerk en het coronaproof werken zijn twee nieuwe criteria die meespelen in de aantrekkelijkheid van een werkgever. Respectievelijk 38 en 39% van de respondenten vinden dit belangrijke criteria om voor een werkgever te kiezen.

Jan Denys, arbeidsmarktdeskundige bij Randstad Belgium, concludeert uit de bevraging dat “2020 wellicht het jaar was waarin employer branding definitief doorbrak”.